Optidrift: optimerad vinter- och barmarksdrift för bättre luftkvalitet

Ladda ner
Sara Janhäll
Michael Norman
Kristina Eneroth
Christer Johansson

Drift av gator och vägar påverkar, förutom framkomlighet och säkerhet, även miljöaspekter som luftkvalitet. Åtgärder som sandning och saltning påverkar halten av inandningsbara partiklar (PM10) i luften. Driftåtgärder som görs för att minska uppvirvlingen av partiklar på våren kan å andra sidan ha effekt på vinterdriften, genom att de saltlösningar som används också fungerar som halkbekämpningsmedel. Projektet har undersökt möjligheterna att optimera gatudriften ur dessa aspekter, med ett fokus på luftkvalitet. I olika aktiviteter inhämtades synpunkter och erfarenheter kring problembild och lösningar från bransch, väghållare och praktiker. En provtagare för vägdamm, WDS II, vidareutvecklades. Utvärderingar av olika spol- och städvarianters effekt på dammförrådet visade att en positiv effekt av metoderna kräver att det finns förhållandevis mycket damm på vägytan. Optimeringstester visade att god prognosstyrning av insatserna är viktigt för ett bra resultat. En kriteriebaserad analys visade att ingen optimering av dammbindningen skett under projektperioden. Sammantaget har projektets ursprungliga mål att kunna föreslå en optimerad gatudrift i en stadsdel i Stockholm inte nåtts, främst beroende av gällande driftkontrakt och av miljökvalitetsmålets (PM10) och framkomlighetens höga prioritet i staden. Däremot har Optidrift identifierat framgångsfaktorer och problem med gatudriften, resulterat i ökad kunskap om gatudriftens effekter på dammförråd och luftkvalitet samt tagit fram användbara utvärderingsmetoder och scenarioanalyser användbara i fortsatt arbete med att förbättra och optimera vinter- och barmarksdrift.

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.