"Om nåt skulle hända": Ett gestaltningsprojekt om ungas upplevelser av otrygghet i utemiljöer

Ladda ner
Emma Friberg
Elin Kusmin
Emelie Otterbeck

Under 2016 producerade Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) tillsammans med Östergötlands museum en vandringsutställning om ungas upplevelser av otrygghet. Projektet finansierades av Boverket inom utlysningen ”stöd till utvecklingsprojekt för jämställda offentliga miljöer i städer och tätorter”.  

Projektet utgår från problematiken att ungdomars upplevelser av otrygghet sällan kommer till uttryck i stadsplaneringen. Inte heller i forskningen om upplevelser av våld och otrygghet i det offentliga rummet uppmärksammas ungdomar i särskilt hög grad. Samtidigt förflyttar sig ungdomar som grupp mer än andra grupper och vistas i högre grad utomhus. De är också utomhus på andra tidpunkter än vuxna, på kvällen och natten. Vidare är ungdomar, oavsett kön, mer utsatta för våld utomhus än andra grupper. Det är därför att utveckla nya verktyg för att belysa ungdomars erfarenheter av otrygghet i utomhusmiljöer.

Underlaget för utställningen utgjordes av gruppintervjuer med ett fyrtiotal ungdomar (killar, tjejer och transpersoner) mellan 13 och 20 år. Den feministiska metoden minnesarbete användes för att underlätta samtal om trygghet, otrygghet och rädsla. Metoden går ut på att deltagarna i en grupp skriver individuella minnen på ett på förhand bestämt tema. Minnena tolkas sedan kollektivt i gruppen.

Intervjuerna tolkades och bearbetades av projektgruppen. Utifrån tolkningsprocessen gestaltades ungdomarnas erfarenheter dels fotografiskt och dels i text. Fyra fiktiva karaktärer togs fram och i utställningen får besökaren följa dem hem. Milo, David, Jo och Semira har alla olika erfarenheter och upplever olika moment i staden och hemresan som otrygga. Vidare togs en pedagogisk handledning fram. Den pedagogiska handledningen innehåller förslag på övningar som fördjupar utställningens teman. Den fungerar som ett stöd för skolor som hyr utställningen och kan användas av lärare i undervisningen. Pedagoger från Östergötlands museum kan vidare leda lektioner som bygger på handledningen om skolan så önskar.

Projektet avslutades med en fyra veckor lång turné där ungdomar i olika åldrar fick ta del av utställningen och arbeta med den pedagogiskt. Turnén utvärderades med genomgående goda resultat.

Projektet bidrar avslutningsvis till att stärka planeringen av jämställda miljöer på två sätt. För det första ger utställningen insikter om hur unga människor upplever trygghet i utemiljöer. För det andra är utställningen ett verktyg som gör det möjligt att praktiskt arbeta med frågorna pedagogiskt i skolmiljöer, eller i stadsplaneringssammanhang med planerare och andra aktörer.

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.