Olyckstypsklassificering: jämförelser i tid och rum

Ladda ner

VTI har på uppdrag av SIKA gjort en historisk beskrivning av olyckstypsklassificeringen i Sverige och en översikt över internationella rekommendationer samt hur ett antal närliggande länder gör sin olyckstypsklassificering. Tillbakablicken i Sverige sträcker sig till 1966, då Statens Trafiksäkerhetsråd utarbetade ett klassificeringssystem. Det byggde på de situationer och manövrer som föregått olyckan och var således ett orsaksgrundat system. Systemet var dock mera detaljerat än de olyckstyper som kom att presenteras i den officiella statistiken. Under åren skedde smärre förändringar i olyckstyperna, vissa händelser eller konflikter bytte olyckstyp, det gäller t.ex. U-sväng och att viltolyckorna blev en egen olyckstyp. Under många år genomfördes olyckstypsklassificeringen både på Vägverket (VV) och SCB, men sedan VV tog hand om olyckorna på hela svenska vägnätet år 1994 slutade polisens direkta rapportering av vägtrafikolyckor med personskada till SCB år 1997.

Därmed svarade bara VV för olyckstypsklassificeringen och redan tidigare hade en successiv ökning av automatiken vid bestämningen av olyckstyp påbörjats. När STRADA (Swedish TRaffic Accident Data Acquisition) infördes år 2003 övergick olyckstyperna till att bli konsekvensorienterade (hur skadorna uppkom). Några nya olyckstyper tillkom, men namnen på de gamla olyckstyperna kvarstod trots att de inte

beskriver samma sak som tidigare. Vid en internationell utblick mot FN:s organisation UNECE samt några europeiska samarbetsorgan framkommer att olyckstyperna grovt delas in i singelolyckor, olyckor mellan fordon (med eller utan avsväng/korsande kurser), olyckor med fotgängare inblandad samt olyckor med parkerade fordon. Det är dock inte helt klart om klassificeringen bygger på bakomvarande orsak eller den skadeframkallande händelsen. Bland några närliggande länder som studerats kommer den tydligaste beskrivningen från Tyskland, som delar in olyckorna i sju olyckstyper utgående från den grundläggande konflikten samt tio kollisionstyper utgående från den första kollisionen i olyckan. England inriktar sig huvudsakligen på att ordna kollisionsmatriser som visar vilka trafikelement som ingått i olyckan. Ett exempel visas på hur en alternativ olyckstypsindelning, som i första hand utgår från en händelse och i andra hand från vilka trafikelement som ingår, skulle påverka

olyckstypsfördelning år 2004. Om olyckstyperna i nuvarande STRADA istället skulle kallas för kollisionstyper skulle det ge en bättre fingervisning om att de inte står för detsamma som de gamla olyckstyperna gjorde. Om de sedan justeras så att de i högre grad än tidigare i första

hand bygger på själva skadehändelsen och i andra hand på vilka trafikelement som var inblandade kan det möjligen innebära både större överskådlighet och viss internationell anpassning. Detta ska inte förväxlas med kollisionsmatriser, som även fortsättningsvis kommer att vara intressanta och önskvärda i många sammanhang.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio