Olyckstypsklassificering: jämförelser i tid och rum

Ladda ner
Jörgen Larsson

VTI har på uppdrag av SIKA gjort en historisk beskrivning av olyckstypsklassificeringen i Sverige och en översikt över internationella rekommendationer samt hur ett antal närliggande länder gör sin olyckstypsklassificering. Tillbakablicken i Sverige sträcker sig till 1966, då Statens Trafiksäkerhetsråd utarbetade ett klassificeringssystem. Det byggde på de situationer och manövrer som föregått olyckan och var således ett orsaksgrundat system. Systemet var dock mera detaljerat än de olyckstyper som kom att presenteras i den officiella statistiken. Under åren skedde smärre förändringar i olyckstyperna, vissa händelser eller konflikter bytte olyckstyp, det gäller t.ex. U-sväng och att viltolyckorna blev en egen olyckstyp. Under många år genomfördes olyckstypsklassificeringen både på Vägverket (VV) och SCB, men sedan VV tog hand om olyckorna på hela svenska vägnätet år 1994 slutade polisens direkta rapportering av vägtrafikolyckor med personskada till SCB år 1997.

Därmed svarade bara VV för olyckstypsklassificeringen och redan tidigare hade en successiv ökning av automatiken vid bestämningen av olyckstyp påbörjats. När STRADA (Swedish TRaffic Accident Data Acquisition) infördes år 2003 övergick olyckstyperna till att bli konsekvensorienterade (hur skadorna uppkom). Några nya olyckstyper tillkom, men namnen på de gamla olyckstyperna kvarstod trots att de inte

beskriver samma sak som tidigare. Vid en internationell utblick mot FN:s organisation UNECE samt några europeiska samarbetsorgan framkommer att olyckstyperna grovt delas in i singelolyckor, olyckor mellan fordon (med eller utan avsväng/korsande kurser), olyckor med fotgängare inblandad samt olyckor med parkerade fordon. Det är dock inte helt klart om klassificeringen bygger på bakomvarande orsak eller den skadeframkallande händelsen. Bland några närliggande länder som studerats kommer den tydligaste beskrivningen från Tyskland, som delar in olyckorna i sju olyckstyper utgående från den grundläggande konflikten samt tio kollisionstyper utgående från den första kollisionen i olyckan. England inriktar sig huvudsakligen på att ordna kollisionsmatriser som visar vilka trafikelement som ingått i olyckan. Ett exempel visas på hur en alternativ olyckstypsindelning, som i första hand utgår från en händelse och i andra hand från vilka trafikelement som ingår, skulle påverka

olyckstypsfördelning år 2004. Om olyckstyperna i nuvarande STRADA istället skulle kallas för kollisionstyper skulle det ge en bättre fingervisning om att de inte står för detsamma som de gamla olyckstyperna gjorde. Om de sedan justeras så att de i högre grad än tidigare i första

hand bygger på själva skadehändelsen och i andra hand på vilka trafikelement som var inblandade kan det möjligen innebära både större överskådlighet och viss internationell anpassning. Detta ska inte förväxlas med kollisionsmatriser, som även fortsättningsvis kommer att vara intressanta och önskvärda i många sammanhang.

TRÄFFA OSS


7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet