Olyckstypsklassificering: jämförelser i tid och rum

Ladda ner
Jörgen Larsson

VTI har på uppdrag av SIKA gjort en historisk beskrivning av olyckstypsklassificeringen i Sverige och en översikt över internationella rekommendationer samt hur ett antal närliggande länder gör sin olyckstypsklassificering. Tillbakablicken i Sverige sträcker sig till 1966, då Statens Trafiksäkerhetsråd utarbetade ett klassificeringssystem. Det byggde på de situationer och manövrer som föregått olyckan och var således ett orsaksgrundat system. Systemet var dock mera detaljerat än de olyckstyper som kom att presenteras i den officiella statistiken. Under åren skedde smärre förändringar i olyckstyperna, vissa händelser eller konflikter bytte olyckstyp, det gäller t.ex. U-sväng och att viltolyckorna blev en egen olyckstyp. Under många år genomfördes olyckstypsklassificeringen både på Vägverket (VV) och SCB, men sedan VV tog hand om olyckorna på hela svenska vägnätet år 1994 slutade polisens direkta rapportering av vägtrafikolyckor med personskada till SCB år 1997.

Därmed svarade bara VV för olyckstypsklassificeringen och redan tidigare hade en successiv ökning av automatiken vid bestämningen av olyckstyp påbörjats. När STRADA (Swedish TRaffic Accident Data Acquisition) infördes år 2003 övergick olyckstyperna till att bli konsekvensorienterade (hur skadorna uppkom). Några nya olyckstyper tillkom, men namnen på de gamla olyckstyperna kvarstod trots att de inte

beskriver samma sak som tidigare. Vid en internationell utblick mot FN:s organisation UNECE samt några europeiska samarbetsorgan framkommer att olyckstyperna grovt delas in i singelolyckor, olyckor mellan fordon (med eller utan avsväng/korsande kurser), olyckor med fotgängare inblandad samt olyckor med parkerade fordon. Det är dock inte helt klart om klassificeringen bygger på bakomvarande orsak eller den skadeframkallande händelsen. Bland några närliggande länder som studerats kommer den tydligaste beskrivningen från Tyskland, som delar in olyckorna i sju olyckstyper utgående från den grundläggande konflikten samt tio kollisionstyper utgående från den första kollisionen i olyckan. England inriktar sig huvudsakligen på att ordna kollisionsmatriser som visar vilka trafikelement som ingått i olyckan. Ett exempel visas på hur en alternativ olyckstypsindelning, som i första hand utgår från en händelse och i andra hand från vilka trafikelement som ingår, skulle påverka

olyckstypsfördelning år 2004. Om olyckstyperna i nuvarande STRADA istället skulle kallas för kollisionstyper skulle det ge en bättre fingervisning om att de inte står för detsamma som de gamla olyckstyperna gjorde. Om de sedan justeras så att de i högre grad än tidigare i första

hand bygger på själva skadehändelsen och i andra hand på vilka trafikelement som var inblandade kan det möjligen innebära både större överskådlighet och viss internationell anpassning. Detta ska inte förväxlas med kollisionsmatriser, som även fortsättningsvis kommer att vara intressanta och önskvärda i många sammanhang.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
6
okt

Öppet seminarium med Mistra SAMS

Välkommen till Mistra SAMS seminarium med internationella experter på digitalisering och mobilitet.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio