Olycksdata och linjeföringsmått

Ladda ner
Urban Björketun

Projektet Effektmodeller för vägtrafikanläggningar (EMV), startades i

november 1999 på uppdrag av Vägverket, Statlig väghållning. Det övergripande

syftet med projektet är att genom litteraturstudier, modellutveckling och

fältmätningar vidareutveckla befintliga och ta fram nya effektmodeller och

åtgärds/effektsamband. Målsättningen är att de resulterande effektmodellerna

skall kunna användas som underlag för handböcker och datorprogram för

konsekvensbedömningar av åtgärder för Vägverkets produkter och tjänster.

Särskilt finns en koppling till den planeringsomgång som Vägverket kommer att

genomföra år 2004. EMV-projektet omfattar framtagning av effektmodeller för

framkomlighet, trafiksäkerhet och avgasemissioner för alla vanliga typer av

vägtrafikanläggningar. För anläggningstyp väglänkar saknas vid

investeringsplanering i allmänhet en noggrann och exakt beskrivning av

vägutformningen, med undantag av tvärsektion. Därför behövs generella mått

för en beskrivning av främst linjeföringen för ett vägobjekt, som i första

hand bör vara grundad på linjeföringsmått, för att beskriva horisontell och

vertikal linjeföring för vägar på landsbygd. Ett önskemål för ett beskrivande

linjeföringsmått är att det skall kunna förklara skillnader i effekter, t.ex.

i olyckskvot. I avsikt att undersöka sambandet mellan olycks- och skadekvot

och linjeföring har en analys gjorts av olycksutfallet på länk under

1990-talet där varje vägavsnitt med en olycka har tilldelats ett mått för

beskrivning av linjeföringen. Resultatet av denna studie redovisas i denna

dokumentation.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se