Older car drivers in Norway and Sweden: studies of accident involvement, visual search behaviour, attention and hazard perception

Ladda ner
Selina Mårdh
Fridulv Sagberg

I det här projektet identifieras riskfyllda situationer för äldre bilförare och analyseras äldre förares olycksinblandning samt deras visuella beteende i komplexa trafiksituationer. Projektet använder huvudsakligen tre metoder: 1) en grundlig analys av polisrapporterade trafikolyckor i Norge, 2) en litteraturstudie över tidigare forskning om äldre förares beteende (det vill säga kognitiva aspekter på bilkörning) och deras olycksinblandning, och 3) experimentella studier i Norge och Sverige med test av visuellt beteende och perception samt en fältstudie med körning på väg som genomfördes i Sverige. I fältstudien och testerna ingick 100 försökspersoner i Norge och Sverige, varav 53 ”äldre” (65-–81 år) och 47 ”yngre” (27-–55 år). Samtliga försökspersoner var vana bilförare.

I projektets resultat framträder signifikant fler individuella skillnader i gruppen äldre bilförare än i gruppen yngre bilförare som ingår i fältstudien och de experimentella studierna i Norge och Sverige. Djupanalysen av allvarliga olyckor i Norge under åren 2005–-2007 visar att trötthet var den troligaste orsaken i åldersgruppen 35-–55 år (28 %) och den näst mest troliga orsaken i den äldre åldersgruppen 75+ (19 %). Sjukdom kunde vara olycksorsaken dubbelt så ofta bland de äldre förarna (28 %) jämfört med den yngre kontrollgruppen (14 %). När det gäller självmord var situationen den omvända: fler självmord förekom bland den yngre förargruppen (11 %) jämfört med den äldre (6 %).

Att peka ut äldre personer som problem (riskabla bilförare) och utifrån deras kronologiska ålder kategorisera dem som en homogen grupp, innebär att man på ett olyckligt vis reducerar skillnader mellan individer och grupper av individer som baseras på andra faktorer exempelvis hälsoaspekter, genus, etnisk härkomst, boende och ekonomiska förutsättningar som inverkar på individers resande och deras tillgång till trafiksäkra fordon och säkerhetsutrustning i fordonen. Det finns inget i resultaten i projektet som talar för en begränsning av bilkörning och körkortsinnehav för en viss åldersgrupp äldre personer. Resultaten pekar snarare på ett stort behov av forskning om individuella variationer och mer förfinade forskningsmetoder för att identifiera riskfyllda beteenden i komplexa situationer samt metoder som kan reducera antal förare med trötthet och sjukdom som kan påverka körförmågan (dessa finns i alla åldersgrupper).

Man bör vidareutveckla test av förare i komplexa situationer, fördjupa studierna av bilförares perception, deras erfarenheter och egna strategier för att undvika olyckor. Fortsatt forskning föreslås också omfatta utveckling av intelligenta tekniska system som kan vara stödjande för individen (till exempel informationsaccess och rekommendationer för väg och hastighet) plus andra adaptiva system i fordonen som stödjer äldre bilförare. Det finns också behov av studier av hur äldre bilförare prioriterar och använder stödsystemen samt hur stödjande säkerhetssystem kan göras mer tillgängliga för gruppen äldre bilförare.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2018-12-17

Förekomst av alkohol och droger hos förare av lastbil och buss vid svåra olyckor

VTI har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare i svåra olyckor varit påverkade av alkohol eller droger. Problemen var främst relaterade till förare av lätta lastbilar.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2018-12-17

Förekomst av alkohol och droger hos förare av lastbil och buss vid svåra olyckor

VTI har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare i svåra olyckor varit påverkade av alkohol eller droger. Problemen var främst relaterade till förare av lätta lastbilar.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.