Nya och gamla perspektiv på ansvar?: en rättsvetenskaplig studie om ansvar i en straffrättslig kontext gällande självkörande/uppkopplade fordon

Ladda ner
Wanna Svedberg

Projektets syfte är att analysera de rättsliga förutsättningarna för ansvar och ansvarsutkrävande gällande självkörande fordon på väg. I syftet ingår att inom utvalda rättsområden synliggöra och problematisera rättsliga konstruktioner kring ansvar samt de begrepp och principer som anses följa därav i förhållande till den kunskap som kommit att utvecklas främst inom ramen för Artificiell intelligens (AI).

Projektets övergripande fråga: Hur konstrueras ansvar och ansvarsutkrävande i rätten och hur svarar dessa mot teknik- och systemutvecklingen av självkörande fordon på väg fokuserar på centrala straffrättsliga principer och bestämmelser, och underfrågan: vad eller vilka element konstituerar rättsligt ansvar och ansvarsutkrävande på lag om straff för vissa trafikbrott. Teoretiska perspektiv och utgångspunkter har hämtats främst från rättsteorier som uppmärksammar förhållandet mellan rätt och samhälle, samt från specifika straffrättsteorier. Metodologiskt har traditionella rättsvetenskapliga metoder använts. Här i betydelsen tolkning av lagtext med hjälp av huvudsakligen förarbeten, doktrin och i viss mån rättspraxis.

Nuvarande nationella regelverk utgår från en fysisk person, ett rättssubjekt, som kan ställas till svars för sina handlingar. Ett problem är att tekniken i sig avser att helt eller delvis ersätta föraren. Tekniken utmanar och förändrar på olika sätt de grundläggande förutsättningarna kring frågan om ansvar som baseras på föreställningar om individen i rätten, s.k. rättssubjektet, och därmed synen på människan och hennes egenskaper och förmågor. Generellt kan konstateras att undersökningen visar att konstruktionen för straffrättsligt ansvar, genom allmänna regler, begrepp och principer, inte är avpassad för självkörande fordon. Studien visar att normen för mänskligt varande i rätten är en autonom individ som är rationell och fri och som inte låter sig påverkas av yttre faktorer. Ett synsätt som markant skiljer sig från hur autonomi förstås inom AI. Det kan argumenteras för att begreppet autonomi istället bör förstås som ett relationellt begrepp eftersom det inkluderar interaktionen mellan människa-maskin.

TRÄFFA OSS


4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.
19
nov

Jämställdhet i nationell transportplan

Nätverket Jämställdhet i transportsektorn anordnar ett webbinarium om jämställdhet i nationell transportplan. Vid seminariet deltar bland andra Lena Levin, forskningsledare VTI, tillsammans med Aná Gil Sola, biträdande lektor Göteborgs universitet och pratar...

SENASTE NYTT


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.