Noise emission, friction and rolling resistance of car tires: Summary of an experimental study

Ladda ner
Jerzy A Ejsmont

Car tires are supposed to be constructed for safe,

economical, pleasant and environmentally friendly

driving. Three performance measures that would quite

well represent the major operational characteristics of

tires within the mentioned topics would be

noise emission, wet friction and rolling resitance.

Since the latter affects fuel consumption it also

affects economy and exhaust emissions.

It is sometimes claimed that when trying to reduce

exterior noise emission, there is a conflict with

friction and perhaps also with rolling resistance. The

implication would be that one could not reduce

tire/road noise any further without sacrificing

safety or economy. A European Union directive with

noise emission limits for tires is underway. It has

been suggested that tires should meet certain limits

also

with regard to friction; assuming a conflict between

requirements for low noise and high friction.

Consequently, it is important to study this matter

further.

Earlier studies have indicated that there is no

consistent conflict between friction and noise

characteristics with respect to road surfaces. For

12 tires tested on 5 surfaces Denker found no

significant noise-friction correlation, until he

normalized friction values in an unusual way, in which

case

he found weak conflicts between noise and friction.

Tests in 1992 by Nelson for 16 car and 9 truck

tires indicated weak noise-safety correlations,

suggesting a conflict between the parameters, but this

could well have been biased by the inclusion of a wide

range of tire widths. According to Ejsmont, a

general conflict between noise and rolling resistance

properties could not be found. A recent and

quite comprehensive study in Germany, made on 48

car tires, concluded that neither was there any

correlation between noise and rolling resistance, nor

between noise and "wet braking". The same was

found between noise and aquaplaning speed.

These authors conducted a pilot study in 1997 with the

purpose to establish relations between

exterior tire/road noise, wet friction and rolling

resistance of current car tires. The first

conclusions

suggested that there is no significant conflict

between friction and noise or between rolling

resistance and

noise. This study was limited to 28 tires so it was

decided to continue with testing in order to get

higher

confidence of the results and to examine altogether

about 100 modern car tires of similar size. The

results

of this study, which is believed to be the most

comprehensive study of these relations so far, are

presented here.

TRÄFFA OSS


7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet