Motorcyklisters hastigheter - nivåer och förändringar i samband med nya hastighetsgränser

Ladda ner
Mohammad Reza Yahya

I syfte att uppnå etappmålet om högst 220 trafikdödade år 2020, finns delmålet att minst 80 procent av trafikarbetet skall ske inom gällande hastighetsgräns. Målet skall gälla för såväl personbilar, tunga fordon, motorcyklar och mopeder. Syftet med föreliggande studie är att förbättra kunskapen om motorcyklisters hastigheter på olika typer av vägar som fått ny hastighetsgräns och att uppskatta förändringarna av deras hastigheter i samband med införandet av nya hastighetsgränser. Detta görs genom att utnyttja hastighetsdata från statligt vägnät som samlats in i samband med utvärderingen av det nya hastighetsgränssystemet. Resultaten från hastighetsmätningarna visar att reshastigheten för motorcyklister har ökat med drygt 3 km/tim vid en höjning av hastighetsgränsen med 10 km/tim på motorväg med tidigare hastighetsgräns 110 km/tim eller 2+1-väg med tidigare hastighetsgräns 90 km/tim. Båda dessa förändringar är signifikanta. Förändringarna är av samma storleksordning som de som tidigare beräknats för personbilar utan släp. För 2+1-vägar och 2-fältiga landsvägar som fått sänkt hastighetsgräns från 110 till 100 km/tim är förändringen inte signifikant. För fyra mätpunkter som studerats på landsväg som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim ligger minskningen till följd av ny hastighetsgräns för motorcyklister på 2–3 km/tim. Vad gäller hastighetsefterlevnaden visar resultaten att generellt ökar andelen överträdelser med ca 20 procentenheter vid en sänkning av hastighetsgränsen med 10 km/tim på 2+1-vägar och landsvägar med ny hastighetsgräns 100 km/tim. På motsvarande sätt har en höjning av hastighetsgränsen med 10 km/tim lett till att andelen överträdelser minskat med 14,4 procentenheter på motorväg 110–-120 km/tim och med 18,9 procentenheter på 2+1-väg 90–100 km/tim. Studerar man nivåerna på andelen överträdelser för motorcyklister visar mätningarna att för motorvägar med hastighetsgräns 120 km/tim kör 48,3 procent av motorcyklisterna över gällande hastighetsgräns. För 2+1-vägar och 2-fältiga landsvägar i Norrland som fått sänkt hastighetsgräns till 100 km/tim är motsvarande nivå 57,4 respektive 50,6 procent medan nivåerna för de 2+1-vägar som fått höjd hastighetsgräns till 100 km/tim ligger på 45,8 procent över gällande hastighetsgräns. Genomgående för alla de studerade vägtyperna gäller att andelen trafik som kör 30 km/tim eller mer över gällande hastighetsgräns ligger på omkring 5 procent.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se