Modelling Resilient Modulus Seasonal Variation of Silty Sand Subgrade Soils with Matric Suction Control

Förlagets fulltext
Farhad Salour
Claudia E. Zapata

Resilient modulus of unbound materials is an important parameter in the mechanistic design of pavements. Although unbound layers are frequently in a partially saturated state, a total stress approach is conventionally used in modelling the material behaviour and therefore pore pressure effects are not considered. In fine‑grained unbound materials, the saturation state can affect their mechanical behaviour due to pore pressure effects. In this study a modified test procedure and a predictive resilient modulus model that takes into account the subgrade soil matric suction as a stress state variable is presented. Two different silty sand subgrade materials were tested in unsaturated conditions using series of repeated load triaxial tests under controlled pore suction conditions to study its influence on the resilient modulus. The test data were further used to obtain the resilient modulus model regression parameters that accounts for moisture content variations through the matric suction parameter. Generally, the prediction model could effectively capture the resilient modulus behaviour of the subgrades with respect to changes in the normal stress state and the matric suction. Given the completeness of this method, this prediction model is recommended as an improved approach in capturing the moisture content effects on the material stiffness properties.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-24

Osäkert att cykla på nya bygdevägar

Just nu testas en ny typ av vägutformning, så kallad bygdeväg, där cyklister och bilister ska samsas om utrymmet på en bred vägren. Cyklister upplever att införandet gjort det svårare att förutsäga bilisternas placering på vägen. Det framgår av en ny studie från VTI.


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-24

Osäkert att cykla på nya bygdevägar

Just nu testas en ny typ av vägutformning, så kallad bygdeväg, där cyklister och bilister ska samsas om utrymmet på en bred vägren. Cyklister upplever att införandet gjort det svårare att förutsäga bilisternas placering på vägen. Det framgår av en ny studie från VTI.


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio