Modelling effects of policy instruments for sustainable urban transport in Scandinavia

Ladda ner

The purpose of this paper is to review the modelling used for the planning of infrastructure and design of policy instruments for transport in cities in Scandinavia, and to survey elasticities of transport demand with respect to policy instruments and important background variables. There are a number important objectives governing policy, maximizing welfare, reducing CO2and other emissions, curbing congestion on roads and crowding in public transport in cities and improving the conditions for walking and cycling.

The current transport demand models in Sweden and Norway were originally built to serve the purpose of forecasting for national infrastructure planning, primarily outside cities. They were not designed to represent the adaption of car use, congestion on roads or crowding in public transport or the effects of improving of conditions for walking and cycling. Therefore, recent discussions on the needs to develop planning for cities has raised these issues. The central results from the survey of effects are that, car use is shown to be more price sensitive in urban than in rural areas, and larger the larger the city. Although the benefits of a given congestion charging system are considerably and non-linearly dependent on initial congestion levels, traffic effects and adaptationcosts are surprisingly stable across transport system modifications.

The demand for car travel is largely insensitive to supply of public transport and on baseline congestion, and therefore on the total benefit of the charges. For public transport both population size and population density appear to independently influence public transport use. The estimated elasticities being 0,48 and 0,17 respectively. What is not obvious is when supply could improve net welfare. Both an increase in the population and the following crowding can motivate an increase in frequency by the increased net welfare. Large dense cities with more public transport are found to have less car use. The form of the city and its long time use of strategies to facilitate public transport use also decreases the market share of car travel and increases the share of public transport. In large cities density is also found to be correlated with less car and energy use in many cross-sectional studies. The idea that density could induce less car use and CO2-emissions is however challenged by a smaller number of longitudinal studies showing smaller effects from density to car use and CO2-emissions.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se