Modeller subjectivity and calibration impacts on hydrological model applications: an event-based comparison for a road-adjacent catchment in South-East Norway

Förlagets fulltext
Zahra Kalantari
Steve Lyon
Per-Erik Jansson
Jannes Stolte
Lennart Folkeson
Helen French
Mona Sassner

Identifying a ‘best’ performing hydrologic model in a practical sense is difficult due to the potential influences of modeller subjectivity on, for example, calibration procedure and parameter selection. This is especially true for model applications at the event scale where the prevailing catchment conditions can have a strong impact on apparent model performance and suitability. In this study, two lumped models (CoupModel and HBV) and two physically-based distributed models (LISEM and MIKE SHE) were applied to a small catchment upstream of a road in south-eastern Norway. All models were calibrated to a single event representing typical winter conditions in the region and then applied to various other winter events to investigate the potential impact of calibration period and methodology on model performance. Peak flow and event-based hydrographs were simulated differently by all models leading to differences in apparent model performance under this application. In this case-study, the lumped models appeared to be better suited for hydrological events that differed from the calibration event (i.e., events when runoff was generated from rain on non-frozen soils rather than from rain and snowmelt on frozen soil) while the more physical-based approaches appeared better suited during snowmelt and frozen soil conditions more consistent with the event-specific calibration. This was due to the combination of variations in subsurface conditions over the eight events considered, the subsequent ability of the models to represent the impact of the conditions (particularly when subsurface conditions varied greatly from the calibration event), and the different approaches adopted to calibrate the models. These results indicate that hydrologic models may not only need to be selected on a case-by-case basis but also have their performance evaluated on an application-by-application basis since how a model is applied can be equally important as inherent model structure.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se