Mobilitet och transportlösningar på landsbygd: en internationell litteraturstudie

Ladda ner

VTI har ett regeringsuppdrag att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Föreliggande litteraturstudie är en del i uppdraget som syftar till att beskriva kunskapsläget och att belysa vilken problematik som har fokuserats i forskningen om landsbygdstransporter under de senaste åren. Syftet är att få en fördjupad och samlad kunskap om forskning om kollektivtrafik på landsbygd, om mobilitet hos personer boende på landsbygd och om vilka lösningar som finns för framtidens mobilitet och tillgänglighet på landsbygden. De forskningsfrågor som belyses är:

• Vilka frågor och problem har forskare inom detta fält intresserat sig för? Vilka samhällsgrupper har särskilt fokuserats?

• Hur ser mobiliteten ut för olika samhällsgrupper på landsbygden? Hur löser de sina vardagliga transporter och vilka hinder för mobilitet och tillgänglighet finns?

• Vilka transportlösningar har prövats på olika landsbygder? Vad har lösningarna visat för resultat?

I studien används inte någon specifik definition av landsbygd, eftersom sökkriterierna skulle bli alldeles för snäva. Sökningarna har koncentrats till publikationer från år 2000 och framåt. Antalet artiklar som slutligen valdes ut som relevanta för att kunna besvara syftet och forskningsfrågorna var 27. De flesta (15 stycken) var genomförda i Storbritannien.

TRÄFFA OSS


20
mar

Lunch seminar in transport economics

Professor Stef Proost, KU Leuven presents "What Role for Electric Vehicles in Decarbonizing the Car Sector in the EU?"
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.

SENASTE NYTT


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.


2019-02-28

Sjöfartsprogram för 100 miljoner till Lighthouse

Samverkansorganisationen Lighthouse har utsetts att driva Trafikverkets branschprogram för hållbar sjöfart. Programmet löper över 10 år och omfattar 100 miljoner kronor av statliga medel som kompletteras med delfinansiering från branschen. VTI är en av...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.


2019-02-28

Sjöfartsprogram för 100 miljoner till Lighthouse

Samverkansorganisationen Lighthouse har utsetts att driva Trafikverkets branschprogram för hållbar sjöfart. Programmet löper över 10 år och omfattar 100 miljoner kronor av statliga medel som kompletteras med delfinansiering från branschen. VTI är en av...