Mobilapp för mätning av cykelvägars ojämnheter: en studie av möjligheterna

Ladda ner

I det här projektet har forskarna undersökt möjligheterna att med hjälp av de accelerometrar som finns i smarttelefoner kunna mäta ojämnheter på en cykelväg. Jämnheten är en viktig parameter för att beskriva en cykelvägs funktionella tillstånd. Mått och mätmetoder som objektivt beskriver det funktionella tillståndet behövs för att ta fram effektsamband och funktionskrav som utgår ifrån cyklisters behov och förutsättningar samt kan användas för planering och uppföljning av underhållsåtgärder. Med hjälp av fältstudier har vi utvärderat en vid VTI utvecklad mobilapp för jämnhetsmätning på cykelvägar. Cyklister har samlat in accelerationsdata med VTI-appen i en telefon monterad på cykelstyret och har också fått bedöma upplevelsen av att cykla över olika ytor. Resultaten visar att accelerationsvärdena från VTI-appen varierar från en mätning till en annan, men att det utifrån mätvärdena är möjligt att skilja ytor av olika kvalitet ifrån varandra. De uppmätta accelerationsvärden beror dock av vilken mobiltelefon som använts, cyklistens sidoläge och hastighet etc. I jämförelse med standardmåtten för objektiv tillståndsbedömning, IRI , RMS och textur, gav VTI-appen bättre eller minst lika bra överensstämmelse med cyklisternas bedömning av de olika ytorna. Projektet redovisar resultat från projektet CyCity Tema C – Dp10 samt ett uppdrag från Trafikverket, Kartläggning av cykelvägars tillstånd med smartphones. CyCity Tema C ingår i det Vinnovafinansierade forskningsprogrammet CyCity och en slutsats är att VTI-appens insamling av jämnhetsdata skulle kunna komplettera cykelplaneringsverktyget BikeRoute, som tagits fram inom CyCity. I dagsläget går det inte att få tillräckligt tillförlitligt resultat med VTI-appen för att möjliggöra ”crowdsourcing”, men under mer kontrollerade former är den användbar och en vidareutveckling vore värdefullt.

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
8
mar

Seminarium om självkörande fordon

BIL Sweden anordnar ett seminarium om självkörande fordon. Maria Börjesson, professor på VTI är en av talarna.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-30

VTI testar automation i EU-projekt

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.


2018-01-26

Framtidens godstransporter

Forskarna Ida Kristoffersson från VTI och Anna Pernestål Brenden från KTH har analyserat hur framtidens godstransporter skulle kunna se ut när självkörande fordon gör entré.


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-30

VTI testar automation i EU-projekt

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.


2018-01-26

Framtidens godstransporter

Forskarna Ida Kristoffersson från VTI och Anna Pernestål Brenden från KTH har analyserat hur framtidens godstransporter skulle kunna se ut när självkörande fordon gör entré.


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio