Miljöpolitik på samhällsekonomisk grund: en fallstudie om styrmedlet miljökvalitetsnormer för partiklar och kvävedioxid

Ladda ner
Lena Nerhagen

I denna studie undersöks om samhällsekonomisk analys och kvantifierade underlag använts vidutformning och tillämpning av miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid och partiklar i luft. Ett sådantbeslutsunderlag är vanligt i transportsektorn medan ett antal studier konstaterat att det saknas för beslutom mål och styrmedel i miljöpolitiken i Sverige och i andra länder. Studierna har argumenterat för att ettsådant beslutsunderlag skulle kunna bidra till en mer samhällsekonomisk effektiv styrmedels- ochåtgärdsutformning. Detta är också aspekter som framfördes som viktiga i miljömålspropositionen och förvars genomförande Naturvårdsverket hade ett utpekat ansvar.Miljökvalitetsnormerna har lett till en mängd olika aktiviteter på olika nivåer i samhället. Det handlar omforskning om problemen med dessa föroreningar och hur de kan åtgärdas, utformning och genomförandeav mätningar samt analys och genomförande av åtgärder för att minska halter. Normerna har däremotännu så länge inte i någon större utsträckning lett till att åtgärder genomförts eller bidragit till förändratbeteende som lett till att utsläppshalterna minskats. De åtgärder som har föreslagits i åtgärdsprogrammenhar framförallt varit sådana som motiveras av andra skäl, varför den samhällsekonomiska anpassningskostnadenännu är liten. Det finns dock en risk att fokuseringen på gränsvärden lett till att åtgärdergenomförts som har en begränsad effekt på människors hälsa.Slutsatsen av denna studie är att kvantifierade samhällsekonomiska beslutsunderlag i stort sett är och harvarit frånvarande vid utformningen av svensk politik för lokal luftkvalitet. Därför uppmärksammas intebeslutsfattare på de potentiella konflikter mellan minskade halter av föroreningar och andra samhällsmål,och inte heller på de eventuella synergier som finns där en viss åtgärd eller ett visst styrmedel kan fåeffekter på flera samhällsmål. Kvantifierade samhällsekonomiska analyser tillämpas i transportsektornbland annat av den anledningen att samhällsbeslut så gott som alltid innebär konflikter mellan olikavälfärdseffekter och att avvägningar därför krävs. Samma problem uppstår också för åtgärder ochutformning av styrmedel på miljöområdet och det är därför bekymmersamt att metoder för systematiskanalys inte används regelbundet.

TRÄFFA OSS


3
jun

Cykelcentrum webinar – Cykelns dag 3 juni

Cykelcentrum bjuder in till webbinarium på Cykelns dag 3 juni.
4
jun

Invigning Evolution Road

Den 4:e juni invigs elvägen i Lund. Välkommen att ta del av premiärturen på elvägen, intervjuer, invigning med bandklippning och mycket mer.
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.

SENASTE NYTT


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.


2020-04-17

Ökat intresse för tågsimulatorer

VTI har utvecklat en tågsimulator som har blivit ett uppskattat verktyg för till exempel utbildning av tågförare och forskning kring hur simulatorer kan användas för att förbättra tekniken kring järnväg.


2020-04-16

Ny marknad för elektrifierade regionalflyg möjlig

Stora helelektrifierade flygplan ligger långt i framtiden. Däremot finns en potential för en ny marknad med mindre regionalflyg. Det är slutsatserna i en litteratursammanställning som forskare på VTI gjort.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.


2020-04-17

Ökat intresse för tågsimulatorer

VTI har utvecklat en tågsimulator som har blivit ett uppskattat verktyg för till exempel utbildning av tågförare och forskning kring hur simulatorer kan användas för att förbättra tekniken kring järnväg.


2020-04-16

Ny marknad för elektrifierade regionalflyg möjlig

Stora helelektrifierade flygplan ligger långt i framtiden. Däremot finns en potential för en ny marknad med mindre regionalflyg. Det är slutsatserna i en litteratursammanställning som forskare på VTI gjort.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.