Miljömål och mått avseende landskap inom väg- och järnvägsplaneringen: sammanställning och analys av skrivningar från sex länder

Ladda ner
Lennart Folkeson
Hans Antonson

Det är ont om preciserade miljömål för landskapet i utländsk litteratur. Likaså finns det få mått på landskapets natur- och kulturvärden. Detta framgår av en genomgång av mål och mått i litteratur avseende väg- och järnvägsplanering i Finland, Danmark, Norge, Nederländerna, England och Kanada. Arbetet visar också på behov av FoU-insatser för – att utveckla metoder för identifiering och bedömning av landskapets samlade natur- och kulturvärden – att för olika planeringsnivåer vidareutveckla landskapsinriktade miljömål som tar hänsyn till hela landskapet och inte begränsas till enstaka intresseområden – att utveckla relevanta indikatorer och uppföljningsbara mått för miljömålen – att åstadkomma integrering av miljömålen i MKB-processen inom transportsektorn – att studera konsekvenserna av den nya miljölagstiftningen. Påträffade målskrivningar är ofta allmänt hållna. De mest preciserade formuleringarna finns i litteratur från England och Norge. Målskrivningar är vanligare för natur- än för kulturmiljön men ibland inbegrips båda i samma skrivning. Få mål är försedda med mått, vilket försvårar uppföljning. Landskapsinriktade miljömål är vanligare för nyplanering av infrastruktur än för åtgärder på befintlig infrastruktur. Målen för befintlig infrastruktur inriktas vanligen mot kulturmiljön, särskilt infrastrukturens egna kulturvärden. Den ringa mängden mål avseende befintlig infrastruktur indikerar ett problem eftersom mängden befintlig infrastruktur är så mycket större än den infrastruktur som planeras. Projektets syfte är att analysera utländska miljömålsskrivningar och mått för landskapet och dess natur- och kulturvärden. Arbetet begränsas till landsbygdsförhållanden och intressena natur- och kulturmiljövård samt rekreation, friluftsliv och turism. Relevanta citat har påträffats i 50 av cirka 120 genomgångna skrifter. Målskrivningarna har indelats i sju grupper: Miljö allmänt, Landskapet som helhet, Landskapsbild, Naturmiljö, Kulturmiljö, Historiska sevärdheter, Rekreationsområden. Formuleringarna har bearbetats ur tre aspekter: a) grad av konkretion i åtgärderna eller grad av aktivt ställningstagande som krävs av beslutsfattaren; b) huruvida målen gäller befintlig eller planerad infrastruktur; c) avsedd beslutsnivå. Arbetet avses utgöra ett hjälpmedel i Vägverkets och Banverkets arbete för att operationalisera de övergripande miljömålen för transportpolitiken. Mer preciserade miljömål för landskapet kräver metodutveckling för identifiering av landskapets natur- och kulturvärden. För uppföljning behöver mått utarbetas. Bristen på mått och mätmetoder bör dock inte hindra tillskapandet av miljömål. Att miljömål etableras medför ökade krav på innehållet i de miljökonsekvensbeskrivningar som upprättas inför infrastrukturåtgärder. Detta är ett viktigt led i uppfyllandet av miljöbalkens höga krav på miljöhänsyn.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar