Miljömål och mått avseende landskap inom väg- och järnvägsplaneringen: sammanställning och analys av skrivningar från sex länder

Ladda ner
Lennart Folkeson
Hans Antonson

Det är ont om preciserade miljömål för landskapet i utländsk litteratur. Likaså finns det få mått på landskapets natur- och kulturvärden. Detta framgår av en genomgång av mål och mått i litteratur avseende väg- och järnvägsplanering i Finland, Danmark, Norge, Nederländerna, England och Kanada. Arbetet visar också på behov av FoU-insatser för – att utveckla metoder för identifiering och bedömning av landskapets samlade natur- och kulturvärden – att för olika planeringsnivåer vidareutveckla landskapsinriktade miljömål som tar hänsyn till hela landskapet och inte begränsas till enstaka intresseområden – att utveckla relevanta indikatorer och uppföljningsbara mått för miljömålen – att åstadkomma integrering av miljömålen i MKB-processen inom transportsektorn – att studera konsekvenserna av den nya miljölagstiftningen. Påträffade målskrivningar är ofta allmänt hållna. De mest preciserade formuleringarna finns i litteratur från England och Norge. Målskrivningar är vanligare för natur- än för kulturmiljön men ibland inbegrips båda i samma skrivning. Få mål är försedda med mått, vilket försvårar uppföljning. Landskapsinriktade miljömål är vanligare för nyplanering av infrastruktur än för åtgärder på befintlig infrastruktur. Målen för befintlig infrastruktur inriktas vanligen mot kulturmiljön, särskilt infrastrukturens egna kulturvärden. Den ringa mängden mål avseende befintlig infrastruktur indikerar ett problem eftersom mängden befintlig infrastruktur är så mycket större än den infrastruktur som planeras. Projektets syfte är att analysera utländska miljömålsskrivningar och mått för landskapet och dess natur- och kulturvärden. Arbetet begränsas till landsbygdsförhållanden och intressena natur- och kulturmiljövård samt rekreation, friluftsliv och turism. Relevanta citat har påträffats i 50 av cirka 120 genomgångna skrifter. Målskrivningarna har indelats i sju grupper: Miljö allmänt, Landskapet som helhet, Landskapsbild, Naturmiljö, Kulturmiljö, Historiska sevärdheter, Rekreationsområden. Formuleringarna har bearbetats ur tre aspekter: a) grad av konkretion i åtgärderna eller grad av aktivt ställningstagande som krävs av beslutsfattaren; b) huruvida målen gäller befintlig eller planerad infrastruktur; c) avsedd beslutsnivå. Arbetet avses utgöra ett hjälpmedel i Vägverkets och Banverkets arbete för att operationalisera de övergripande miljömålen för transportpolitiken. Mer preciserade miljömål för landskapet kräver metodutveckling för identifiering av landskapets natur- och kulturvärden. För uppföljning behöver mått utarbetas. Bristen på mått och mätmetoder bör dock inte hindra tillskapandet av miljömål. Att miljömål etableras medför ökade krav på innehållet i de miljökonsekvensbeskrivningar som upprättas inför infrastrukturåtgärder. Detta är ett viktigt led i uppfyllandet av miljöbalkens höga krav på miljöhänsyn.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio