Miljömål och mått avseende landskap inom väg- och järnvägsplaneringen: sammanställning och analys av skrivningar från sex länder

Ladda ner
Lennart Folkeson
Hans Antonson

Det är ont om preciserade miljömål för landskapet i utländsk litteratur. Likaså finns det få mått på landskapets natur- och kulturvärden. Detta framgår av en genomgång av mål och mått i litteratur avseende väg- och järnvägsplanering i Finland, Danmark, Norge, Nederländerna, England och Kanada. Arbetet visar också på behov av FoU-insatser för – att utveckla metoder för identifiering och bedömning av landskapets samlade natur- och kulturvärden – att för olika planeringsnivåer vidareutveckla landskapsinriktade miljömål som tar hänsyn till hela landskapet och inte begränsas till enstaka intresseområden – att utveckla relevanta indikatorer och uppföljningsbara mått för miljömålen – att åstadkomma integrering av miljömålen i MKB-processen inom transportsektorn – att studera konsekvenserna av den nya miljölagstiftningen. Påträffade målskrivningar är ofta allmänt hållna. De mest preciserade formuleringarna finns i litteratur från England och Norge. Målskrivningar är vanligare för natur- än för kulturmiljön men ibland inbegrips båda i samma skrivning. Få mål är försedda med mått, vilket försvårar uppföljning. Landskapsinriktade miljömål är vanligare för nyplanering av infrastruktur än för åtgärder på befintlig infrastruktur. Målen för befintlig infrastruktur inriktas vanligen mot kulturmiljön, särskilt infrastrukturens egna kulturvärden. Den ringa mängden mål avseende befintlig infrastruktur indikerar ett problem eftersom mängden befintlig infrastruktur är så mycket större än den infrastruktur som planeras. Projektets syfte är att analysera utländska miljömålsskrivningar och mått för landskapet och dess natur- och kulturvärden. Arbetet begränsas till landsbygdsförhållanden och intressena natur- och kulturmiljövård samt rekreation, friluftsliv och turism. Relevanta citat har påträffats i 50 av cirka 120 genomgångna skrifter. Målskrivningarna har indelats i sju grupper: Miljö allmänt, Landskapet som helhet, Landskapsbild, Naturmiljö, Kulturmiljö, Historiska sevärdheter, Rekreationsområden. Formuleringarna har bearbetats ur tre aspekter: a) grad av konkretion i åtgärderna eller grad av aktivt ställningstagande som krävs av beslutsfattaren; b) huruvida målen gäller befintlig eller planerad infrastruktur; c) avsedd beslutsnivå. Arbetet avses utgöra ett hjälpmedel i Vägverkets och Banverkets arbete för att operationalisera de övergripande miljömålen för transportpolitiken. Mer preciserade miljömål för landskapet kräver metodutveckling för identifiering av landskapets natur- och kulturvärden. För uppföljning behöver mått utarbetas. Bristen på mått och mätmetoder bör dock inte hindra tillskapandet av miljömål. Att miljömål etableras medför ökade krav på innehållet i de miljökonsekvensbeskrivningar som upprättas inför infrastrukturåtgärder. Detta är ett viktigt led i uppfyllandet av miljöbalkens höga krav på miljöhänsyn.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet