Microsimulation of work zone delays and applications in pavement management

Robert Karlsson

Operation and maintenance activities on roads will to a varying extent affect the traffic flow.Reduced speed limits past the work zones will cause some delays but the main impacts will occur when the road´s capacity is reduced in case of lane closures. This increases the probability of queues which may contribute to significant delays for the road users. Delays result in costs for the society. Additionally, queues increase fuel consumption, pollutants, risk for accidents as well as wearing of vehicles and roads.

This paper examines the use of microsimulation as a method to estimate the road user delays and discusses implementation issues and applications. The work zone delays have been implemented in a life-cycle cost analysis (LCCA) model. An LCCA was performed for the selection of wearing course type.

The key finding of this study is that the high level of detail gives the opportunity to model different work zone types, road types and speed limits using one method. In comparison to other methods, most which are specifically developed for work zone analysis, microsimulation has previously been used in numerous traffic capacity studies. This gives a certain confidence, in conjunction with performed calibrations and validations, that the results are valid. The performed LCCA indicated that the road user delay costs contribute to a significant share of the total life-cycle cost. The delay costs did therefore affect the selection of wearing course with respect to the estimated life-cycle costs.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...