Rapport | 2011 | VTI-kod: 713
Vid månadsskiftet mars/april 2009 testades Meirenplogen och en referensplog, Rossöplog 87, på riksväg 87 och E45 öster och nordöst om Östersund. Då mättes bullernivåer utanför plogbilen och inne i lastbilshytten, bränsleförbrukning och slitage på stålskär. Beläggningen på riksväg 87 var grov och stenmaterialet bestod av den hårda stensorten kvartsit. Avsikten var att mäta vid is-/snöväglag men väglaget vid mättillfället hade ändrats till torr barmark. De förhållanden som rådde vid testerna var naturligtvis inte representativa för normala plogförhållanden utan innebar i stället värsta tänkbara situation. Det var därför behov av att genomföra fler mätningar på Meirenplogen vid mer normala plogförhållanden. Kompletterande tester gjordes i mitten av februari 2011 på länsväg 600 (f.d. E4) väster om Tierp i Uppsala län. Följande resultat erhölls:
- Meirenplogen åstadkom något högre bullernivå utanför plogbilen, mellan 0,3 och 0,8 dBA, än referensplogen
- I hastigheten 40 km/tim var plogarna likvärdiga från bullersynpunkt inne i lastbilshytten med nivån 80 dBA. Vid 70 km/tim hade Meirenplogen en obetydligt högre bullernivå, ca 0,5 dBA, än referensplogen
- Meirenplogen ökade plogbilens bränsleförbrukning med ca 20 % jämfört med referensplogen
- Slitaget på Meirenplogens plogskär var, som medeltal för alla skär, ca 0,008 mm per km
- Förarnas omdöme om Meirenplogen var generellt sett mycket positivt.