Mätningar på Essingeleden 2001: förstudie för MCS på Essingeleden

Ladda ner
Arne Carlsson
Mohammad-Reza Yahya

Under 2001 påbörjas installationen ett nytt MCS-system på Essingeleden mellan

Bredäng och Eugeniatunneln (Haga Södra). I en första etapp klar februari 2002

skall MCS-skyltar finnas på delen Lilla Essingen-Eugenia och våren 2003 skall

delen Nyboda-Fredhäll vara klar.

Dessutom görs förändringar på Essingeleden i samband med färdigställandet

av Södra Länken. Sträckan Nyboda-Fredhäll har blivit fyrfältig i nordlig

riktning

med öppnande november 2001 och dessutom har tillkommit ett ytterligare

körfält på delen Fredhäll-Tomteboda i båda riktningarna. I sydlig riktning

görs

motsvarande åtgärd under år 2002 med planerad färdigtidpunkt hösten 2002.

Under våren 2001 ändrades nedfarten söderut till Klarastrandsleden från Norra

Länken på så sätt att avfarten målades tvåfältig i Karlbergs trafikplats.

I anslutning härtill har VTI fått i uppdrag att genomföra mätningar i form av

före-efter mätningar för att uppskatta effekterna på framkomligheten och även

skatta förändringar i miljön genom minskade utsläpp.

En typ av mätningar som genomförts som förmätning under åren 1998-2001 är

så kallade floating car studier. En instrumenterad bil framföres enligt ett

förutbestämt

körschema ett lämpligt antal gånger längs sträckan Bredäng-Eugeniatunneln.

Restiden för hela sträckan för varje körning mäts tillsammans

med bensinförbrukningen.

Mätningar med floating car fordon har för 2001 genomförts under två

mätomgångar,

juni respektive december, på en måndag och en tisdag för varje omgång.

Under mornar och eftermiddagar råder i allmänhet hög trafikträngsel, som

medför

längre restider och högre bränsleförbrukning. Under sommarhalvåret förvärras

trafikförhållandena av de omfattande vägarbetena som pågår varje år.

För att uppskatta trafikförhållandena under lågtrafiktid utan nämnvärd

trafikträngsel

har mätningar gjorts varje mätdag mellan kl. 10.00-12.00. Under dessa

tider var trafikförhållandena i stort sett stabila och mätfordonet framfördes

utan

störningar. För varje mätomgång beräknades medelvärdet av restid,

bränsleförbrukning

samt utsläpp av koldioxid och kväveoxider under lågtrafiktid.

Dessa resultat från lågtrafiktid kan jämföras med motsvarande data från

högtrafiktid under mornar och eftermiddagar. Reshastigheten för varje körd

rutt

under dessa tider har jämförts med den som uppmätts under lågtrafiken för

aktuell

mätomgång. På så sätt har tidpunkter med trafikträngsel kunnat bestämmas.

För alla rutter som körts under tidpunkter med trafikträngsel har

medelvärdet av restid, bränsleförbrukning och emissioner beräknats. Denna

beräkning är gjord per delsträcka och riktning och resultatet har jämförts

med

motsvarande data från lågtrafiktiden. Med dessa framräknade skillnader i

restid

och bränsleförbrukning har trängseleffekter i form av restidsförlängning,

merförbrukning

av bränsle samt merutsläpp av koldioxid och kväveoxid kunnat beräknas.

Denna beräkning är gjord för varje mätperiod, delsträcka, riktning samt tid

dagen.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio