Mätningar på Essingeleden 2001: förstudie för MCS på Essingeleden

Ladda ner
Arne Carlsson
Mohammad-Reza Yahya

Under 2001 påbörjas installationen ett nytt MCS-system på Essingeleden mellan

Bredäng och Eugeniatunneln (Haga Södra). I en första etapp klar februari 2002

skall MCS-skyltar finnas på delen Lilla Essingen-Eugenia och våren 2003 skall

delen Nyboda-Fredhäll vara klar.

Dessutom görs förändringar på Essingeleden i samband med färdigställandet

av Södra Länken. Sträckan Nyboda-Fredhäll har blivit fyrfältig i nordlig

riktning

med öppnande november 2001 och dessutom har tillkommit ett ytterligare

körfält på delen Fredhäll-Tomteboda i båda riktningarna. I sydlig riktning

görs

motsvarande åtgärd under år 2002 med planerad färdigtidpunkt hösten 2002.

Under våren 2001 ändrades nedfarten söderut till Klarastrandsleden från Norra

Länken på så sätt att avfarten målades tvåfältig i Karlbergs trafikplats.

I anslutning härtill har VTI fått i uppdrag att genomföra mätningar i form av

före-efter mätningar för att uppskatta effekterna på framkomligheten och även

skatta förändringar i miljön genom minskade utsläpp.

En typ av mätningar som genomförts som förmätning under åren 1998-2001 är

så kallade floating car studier. En instrumenterad bil framföres enligt ett

förutbestämt

körschema ett lämpligt antal gånger längs sträckan Bredäng-Eugeniatunneln.

Restiden för hela sträckan för varje körning mäts tillsammans

med bensinförbrukningen.

Mätningar med floating car fordon har för 2001 genomförts under två

mätomgångar,

juni respektive december, på en måndag och en tisdag för varje omgång.

Under mornar och eftermiddagar råder i allmänhet hög trafikträngsel, som

medför

längre restider och högre bränsleförbrukning. Under sommarhalvåret förvärras

trafikförhållandena av de omfattande vägarbetena som pågår varje år.

För att uppskatta trafikförhållandena under lågtrafiktid utan nämnvärd

trafikträngsel

har mätningar gjorts varje mätdag mellan kl. 10.00-12.00. Under dessa

tider var trafikförhållandena i stort sett stabila och mätfordonet framfördes

utan

störningar. För varje mätomgång beräknades medelvärdet av restid,

bränsleförbrukning

samt utsläpp av koldioxid och kväveoxider under lågtrafiktid.

Dessa resultat från lågtrafiktid kan jämföras med motsvarande data från

högtrafiktid under mornar och eftermiddagar. Reshastigheten för varje körd

rutt

under dessa tider har jämförts med den som uppmätts under lågtrafiken för

aktuell

mätomgång. På så sätt har tidpunkter med trafikträngsel kunnat bestämmas.

För alla rutter som körts under tidpunkter med trafikträngsel har

medelvärdet av restid, bränsleförbrukning och emissioner beräknats. Denna

beräkning är gjord per delsträcka och riktning och resultatet har jämförts

med

motsvarande data från lågtrafiktiden. Med dessa framräknade skillnader i

restid

och bränsleförbrukning har trängseleffekter i form av restidsförlängning,

merförbrukning

av bränsle samt merutsläpp av koldioxid och kväveoxid kunnat beräknas.

Denna beräkning är gjord för varje mätperiod, delsträcka, riktning samt tid

dagen.

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
8
mar

Seminarium om självkörande fordon

BIL Sweden anordnar ett seminarium om självkörande fordon. Maria Börjesson, professor på VTI är en av talarna.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se