Mätningar på Essingeleden 2001: förstudie för MCS på Essingeleden

Ladda ner
Arne Carlsson
Mohammad-Reza Yahya

Under 2001 påbörjas installationen ett nytt MCS-system på Essingeleden mellan

Bredäng och Eugeniatunneln (Haga Södra). I en första etapp klar februari 2002

skall MCS-skyltar finnas på delen Lilla Essingen-Eugenia och våren 2003 skall

delen Nyboda-Fredhäll vara klar.

Dessutom görs förändringar på Essingeleden i samband med färdigställandet

av Södra Länken. Sträckan Nyboda-Fredhäll har blivit fyrfältig i nordlig

riktning

med öppnande november 2001 och dessutom har tillkommit ett ytterligare

körfält på delen Fredhäll-Tomteboda i båda riktningarna. I sydlig riktning

görs

motsvarande åtgärd under år 2002 med planerad färdigtidpunkt hösten 2002.

Under våren 2001 ändrades nedfarten söderut till Klarastrandsleden från Norra

Länken på så sätt att avfarten målades tvåfältig i Karlbergs trafikplats.

I anslutning härtill har VTI fått i uppdrag att genomföra mätningar i form av

före-efter mätningar för att uppskatta effekterna på framkomligheten och även

skatta förändringar i miljön genom minskade utsläpp.

En typ av mätningar som genomförts som förmätning under åren 1998-2001 är

så kallade floating car studier. En instrumenterad bil framföres enligt ett

förutbestämt

körschema ett lämpligt antal gånger längs sträckan Bredäng-Eugeniatunneln.

Restiden för hela sträckan för varje körning mäts tillsammans

med bensinförbrukningen.

Mätningar med floating car fordon har för 2001 genomförts under två

mätomgångar,

juni respektive december, på en måndag och en tisdag för varje omgång.

Under mornar och eftermiddagar råder i allmänhet hög trafikträngsel, som

medför

längre restider och högre bränsleförbrukning. Under sommarhalvåret förvärras

trafikförhållandena av de omfattande vägarbetena som pågår varje år.

För att uppskatta trafikförhållandena under lågtrafiktid utan nämnvärd

trafikträngsel

har mätningar gjorts varje mätdag mellan kl. 10.00-12.00. Under dessa

tider var trafikförhållandena i stort sett stabila och mätfordonet framfördes

utan

störningar. För varje mätomgång beräknades medelvärdet av restid,

bränsleförbrukning

samt utsläpp av koldioxid och kväveoxider under lågtrafiktid.

Dessa resultat från lågtrafiktid kan jämföras med motsvarande data från

högtrafiktid under mornar och eftermiddagar. Reshastigheten för varje körd

rutt

under dessa tider har jämförts med den som uppmätts under lågtrafiken för

aktuell

mätomgång. På så sätt har tidpunkter med trafikträngsel kunnat bestämmas.

För alla rutter som körts under tidpunkter med trafikträngsel har

medelvärdet av restid, bränsleförbrukning och emissioner beräknats. Denna

beräkning är gjord per delsträcka och riktning och resultatet har jämförts

med

motsvarande data från lågtrafiktiden. Med dessa framräknade skillnader i

restid

och bränsleförbrukning har trängseleffekter i form av restidsförlängning,

merförbrukning

av bränsle samt merutsläpp av koldioxid och kväveoxid kunnat beräknas.

Denna beräkning är gjord för varje mätperiod, delsträcka, riktning samt tid

dagen.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se