Mätning av vägytans longitudinella jämnhet: – metoder och nödvändig noggrannhet

Ladda ner
Georg Magnusson
Sven Dahlstedt

The Swedish National Road Administration's (Vägverket) procurement for road

building projects is shifting increasingly towards

function-based contracts. This means that the requirements on the evenness of

a road surface must

reflect the capacity of the surface to serve the road user satisfactorily and

with minimal impact on

the local environment, while minimising costs for the road authority. In

general, there are virtually

no evenness indexes describing the serviceability of a road surface in these

respects. It is probable

that the connection between road evenness and such indexes is of varying

strength, which means

that the requirements on accuracy in road surface measurement are dependent

on the purpose of the

measurements. However, earlier research into road user, road authority and

environmental effects

of road surface characteristics has paid no attention to the issue of what

accuracy is required in

each case in order to study road surface characteristics and enable the

prediction of such effects.

Decisions regarding the accuracy required in measuring road profiles demand

access to a

relatively large sample of realistic road profiles with different evenness

levels and spectral

composition. Therefore, it was necessary to create a database within the

project containing road

profiles that had been measured with a known high level of accuracy.

Established relations

between road evenness and various related factors are largely based on

measurements from

existing road profilometers of the high-speed type. In order to estimate the

value of these relations,

it was therefore necessary to investigate whether existing profilometers

offer the measuring

accuracy required for these purposes. Data obtained from known road profiles

with the aid of such

equipment were thus collected.

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2018-12-17

Förekomst av alkohol och droger hos förare av lastbil och buss vid svåra olyckor

VTI har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare i svåra olyckor varit påverkade av alkohol eller droger. Problemen var främst relaterade till förare av lätta lastbilar.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2018-12-17

Förekomst av alkohol och droger hos förare av lastbil och buss vid svåra olyckor

VTI har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare i svåra olyckor varit påverkade av alkohol eller droger. Problemen var främst relaterade till förare av lätta lastbilar.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.