Matematisk beskrivning av vägytor och longitudinella vägprofiler: en litteraturstudie

Ladda ner
Georg Magnusson

Tillkomsten, och den mer eller mindre generella tillgängligheten, av höghastighetsprofilometrar har givit dramatiskt ökade möjligheter att närmare analysera ofullkomligheter hos vägprofiler och -ytor och dessas konsekvenser för trafikanten. Matematiska representationer av longitudinella vägprofiler kan sålunda användas som insignaler till matematiska fordonsmodeller avsedda för studier i tidsplanet av fordons köregenskaper, av vibrationsmiljön inuti fordonet eller för styrning av fordonssimulatorer.

Med tillgång till den longitudinella vägprofilen kan dess amplitud/våglängdsinnehåll beräknas och representeras t.ex. i form av profilens Power Spectral Density (PSD), effektspektrum på svenska, som under antagandet av lineära egenskaper hos fordon användas som insignal vid matematiska simuleringar i frekvensplanet syftande till att t.ex. beräkna påkänningar i olika fordonskomponenter eller undersöka vibrationsmiljön inuti fordon

Det vanligaste motivet för insamling av vägprofildata torde dock vara att skapa underlag för den analys av vägarnas jämnhet som ett rationellt vägunderhåll erfordrar. För att möjliggöra en sådan analys måste dock de enorma datamängder som den moderna insamlingstekniken medger reduceras till hanterbara dimensioner. Detta sker normalt genom fortlöpande lagring av någon form av jämnhetsmedelvärde som beräknas och över någon vald väglängd. Det jämnhetsvärde som används i Sverige är IRI (International Roughness Index). Detta mätetal ansågs vara någorlunda väl represenativt för komfortupplevelsen i en personbil men lämnar i övrigt föga utrymme för analyser av andra för trafikanten påverkande vägyteberoende effekter. Sådana analyser erfordrar en mera ingående kännedom om i profilen förekommande våglängder och tillhörande amplituder. Föreliggande rapport redovisar de alternativa sådana beskrivningar som påträffats vid en litteratursökning inom området.

TRÄFFA OSS


22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.