Markens betydelse för vägräckens funktion

Ladda ner

Bakgrund; Trafikverket önskade mer kunskap om hur marken påverkar funktionen hos typprovad vägutrustning.

Syfte: Att få ökad kunskap om hur marken påverkar funktionen hos typprovad vägutrustning.

Metod: Dynamiska prov med krockvagn, några statiska dragprov samt avslutningsvis ett par krockprov med fordon.

Resultat: Ståndare som har ett nedstick kortare under marknivån än 1,0 meter bör kategoriskt undvikas. Slänt bör inte anläggas närmare än 0,6 meter bakom ett vägräcke. I mark med sämre bärighet eller packningsbarhet påvisar projektet att man med all sannolikhet enkelt förbättrar vägräckens generella funktion genom att förlänga vägräckesståndare ned i marken.

TRÄFFA OSS


14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-10

Här är nycklarna till kommuners klimatomställning

Hur kan kommuner uppnå ett effektivare klimatomställningsarbete? Forskare från VTI och Linköpings Universitet har undersökt saken. Nyckelfrågor handlar bland annat om synen på klimatfrågan, samverkan nationellt och regionalt, interaktion med medborgare och privata aktörer.


2017-05-08

VTI utreder värdering av cyklingens hälsoeffekter

Att cykla, liksom alla annan fysisk aktivitet, ger positiva effekter för hälsan vilket innebär besparingar för samhället. Hur man värderar dessa hälsoeffekter i pengar ska nu utredas av VTI. Vill du veta mer kan du fråga oss på Cykelkonferensen där vi deltar 9-10 maj.


2017-05-04

VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar. EU-projektet CoExist startar nu för att förbereda städer och väghållare för införandet av självkörande fordon. VTI är största part i projektet.


2017-05-03

Många kör för fort i tätort – risk för oskyddade trafikanter

​För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-10

Svensk Cyklings opinionspris tilldelas cykelforskare Anna Niska

till Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens väg- och transportforskningsinstitut. Svensk...Årets pristagare heter Anna Niska. Hon är ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens...Källa: Cision Wire Sweden


2017-05-09

Minusgrader i maj så gör du med däcken

Hjort, som är forskningsledare på Förare och fordon, vti. Och det är skillnad på däck och däck, enligt Mattias Hjort....Mattias Hjort, forskningsledare på Förare och fordon, vti......Källa: Sveriges Radio