Linking the fifth pillar to the first in the UN decade of action

Ladda ner
Julie A King
Mark J King

The UN Decade of Action outlines five pillars of activity within a safe system framework to achieve the goal of slowing and then reversing the global growth in road traffic fatalities, especially in low-income and middle-income countries. The first four pillars - road safety management, safer roads and mobility, safer vehicles, and safer road users – have a strong focus on prevention of road traffic crashes and mitigation of energy exchange when a crash occurs. The fifth pillar – post-crash response – is far more specific, focusing only on crash victims in the event of a safe system failure. The victims appear to be relevant to the first four pillars only insofar as their numbers can be used to evaluate the success of road safety programs and identify the target groups and contributing factors. This paper argues that a better understanding of the lived experience of long term disability from traffic crashes has the potential to provide a feedback loop from the fifth pillar to the first. Research conducted in Thailand with male crash victims with spinal injury demonstrates that patterns of attribution and social and cultural factors have important implications for road safety management and for interventions aimed at influencing behaviour. In addition, the mobility constraints experienced by people with long term disability can point to systemic issues that might otherwise go unnoticed. The UN Decade of Action can benefit from a more thorough exploration of the experiences and circumstances of people with long term disability as the result of a road traffic crash. Rather than being evidence of the failure of the safe system, they can inform the development of more effective road safety management on low-income and middle-income countries.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-24

Osäkert att cykla på nya bygdevägar

Just nu testas en ny typ av vägutformning, så kallad bygdeväg, där cyklister och bilister ska samsas om utrymmet på en bred vägren. Cyklister upplever att införandet gjort det svårare att förutsäga bilisternas placering på vägen. Det framgår av en ny studie från VTI.


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-24

Osäkert att cykla på nya bygdevägar

Just nu testas en ny typ av vägutformning, så kallad bygdeväg, där cyklister och bilister ska samsas om utrymmet på en bred vägren. Cyklister upplever att införandet gjort det svårare att förutsäga bilisternas placering på vägen. Det framgår av en ny studie från VTI.


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio