Light rail i Frankrike: planering, organisation och finansiering, en rapport inom temat Light rail - light cost, del II

Ladda ner
Bertil Hylén

Genom bl.a. förstudien Light Rail – Light Cost och studier av fackpress har

framkommit att utvecklingen i andra europeiska länder uppvisar både likheter

och skillnader på Light Rail (LR) området. Det bedömdes därför väsentligt att

kunna överföra positiva erfarenheter till svenska förhållanden.

Som första studieobjekt valdes Frankrike med motiveringen att flera städer nu

börjar bygga ut spårvägen från scratch, dvs. de har varit utan spårväg mer än

en generation. Lyon, Montpellier och Nice har nått olika långt med nya

LR-system och Marseille planerar en utbyggnad av den lilla resten av ett

stort system. En studieresa till dessa städer (ej Nice) genomfördes under

juni 2000.

Spårvägen och den urbana kollektivtrafiken i allmänhet är i Frankrike tydligt

knuten till staden, stadens politik(er), den urbana miljön och den urbana

planeringen. Detta verkar göra det möjligt för starka politiker att snabbt

driva igenom spårvägsprojekt. Detta har varit fallet i t.ex. Lyon med mindre

än fyra års planerings- och byggtid för spårvägen. Det är också viktigt att

framhålla spårvägens roll för förnyelsen av stadsmiljön, några närmare

uppgifter om hur stor del av anläggningskostnaderna som direkt kan förknippas

med stadsmiljöförnyelse har emellertid inte gått att få fram. Finansieringen

har hittills varit uteslutande offentlig, precis som i Sverige diskuteras

privat finansiering men några konkreta initiativ finns ännu inte.

Den franska urbana transportplaneringen PDU (som torde sakna motsvarighet i

Sverige och andra länder) kräver en minskning av biltrafiken, detta är ett

klart politiskt mål och spårvägen har blivit medlet. Som särskilda egenskaper

vilka har underlättat valet av spårväg eller Light Rail har nämnts följande:

Lagom kostnad för aktuella volymer (jämfört med Metro)

Komfort – Låggolv med plant insteg från stationerna, stora fönster,

luftkonditionering

Ekologi – Eldrift, infartsparkeringar, nyplantering av träd

Låg bullernivå – Ljuddämpande infästning av rälerna och tystgående fordon

Modernitet – Automatisk annonsering av stationer genom högtalare och

displayer, cykelplatser i fordonen, kameraövervakning i fordon och på

stationer

Synlighet – busskörfält ignoreras av bilister, metron under jord syns inte

som alternativ till bilen

Prestanda – Med egen banvall och signalprioritering blir spårvägen en metro

på ytan med garanterade körtider.

Knytningen till staden och den urbana miljön kan vara till stor fördel för

spårvägen men den kan vara till nackdel för kollektivtrafiken i det regionala

perspektivet. Ansvaret för kollektivtrafiken är splittrat på olika

organisationer och pendling över några tiotals km försvåras. “ Länskort” eller

gemensamma biljetter för buss och tåg är ännu mycket sällsynta.

Den svenska modellen där det offentliga engagemanget avgränsas till

beställarrollen och all trafik upphandlas av (oftast privata) entreprenörer

ses i Frankrike som svårbegriplig, möjligen utopisk eller t.o.m. opassande.

Däremot ses det som fullt acceptabelt att sitta på två stolar

(beställare/utförare).

TRÄFFA OSS


30
jan

Väl fungerande infrastruktur och transporter

Forskare från VTI deltar i Svenskt Näringslivs seminarium Väl fungerande infrastruktur och transporter
2
feb

Byggstart Sverige 2018

Forskare från VTI deltar i konferensen Byggstart Sverige 2018 - Var finns pengarna för den svenska infrastrukturen.

SENASTE NYTT


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2017-12-21

Regeringsuppdrag till VTI om utsläpp av mikroplast

Regeringen har gett VTI i uppdrag att ta fram och sprida kunskap om utsläpp av mikroplaster från transportsystemet. VTI får möjlighet att använda totalt 15 miljoner kronor under 3 år för att genomföra uppdraget.


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio