Light rail i Frankrike: planering, organisation och finansiering, en rapport inom temat Light rail - light cost, del II

Ladda ner
Bertil Hylén

Genom bl.a. förstudien Light Rail – Light Cost och studier av fackpress har

framkommit att utvecklingen i andra europeiska länder uppvisar både likheter

och skillnader på Light Rail (LR) området. Det bedömdes därför väsentligt att

kunna överföra positiva erfarenheter till svenska förhållanden.

Som första studieobjekt valdes Frankrike med motiveringen att flera städer nu

börjar bygga ut spårvägen från scratch, dvs. de har varit utan spårväg mer än

en generation. Lyon, Montpellier och Nice har nått olika långt med nya

LR-system och Marseille planerar en utbyggnad av den lilla resten av ett

stort system. En studieresa till dessa städer (ej Nice) genomfördes under

juni 2000.

Spårvägen och den urbana kollektivtrafiken i allmänhet är i Frankrike tydligt

knuten till staden, stadens politik(er), den urbana miljön och den urbana

planeringen. Detta verkar göra det möjligt för starka politiker att snabbt

driva igenom spårvägsprojekt. Detta har varit fallet i t.ex. Lyon med mindre

än fyra års planerings- och byggtid för spårvägen. Det är också viktigt att

framhålla spårvägens roll för förnyelsen av stadsmiljön, några närmare

uppgifter om hur stor del av anläggningskostnaderna som direkt kan förknippas

med stadsmiljöförnyelse har emellertid inte gått att få fram. Finansieringen

har hittills varit uteslutande offentlig, precis som i Sverige diskuteras

privat finansiering men några konkreta initiativ finns ännu inte.

Den franska urbana transportplaneringen PDU (som torde sakna motsvarighet i

Sverige och andra länder) kräver en minskning av biltrafiken, detta är ett

klart politiskt mål och spårvägen har blivit medlet. Som särskilda egenskaper

vilka har underlättat valet av spårväg eller Light Rail har nämnts följande:

Lagom kostnad för aktuella volymer (jämfört med Metro)

Komfort – Låggolv med plant insteg från stationerna, stora fönster,

luftkonditionering

Ekologi – Eldrift, infartsparkeringar, nyplantering av träd

Låg bullernivå – Ljuddämpande infästning av rälerna och tystgående fordon

Modernitet – Automatisk annonsering av stationer genom högtalare och

displayer, cykelplatser i fordonen, kameraövervakning i fordon och på

stationer

Synlighet – busskörfält ignoreras av bilister, metron under jord syns inte

som alternativ till bilen

Prestanda – Med egen banvall och signalprioritering blir spårvägen en metro

på ytan med garanterade körtider.

Knytningen till staden och den urbana miljön kan vara till stor fördel för

spårvägen men den kan vara till nackdel för kollektivtrafiken i det regionala

perspektivet. Ansvaret för kollektivtrafiken är splittrat på olika

organisationer och pendling över några tiotals km försvåras. “ Länskort” eller

gemensamma biljetter för buss och tåg är ännu mycket sällsynta.

Den svenska modellen där det offentliga engagemanget avgränsas till

beställarrollen och all trafik upphandlas av (oftast privata) entreprenörer

ses i Frankrike som svårbegriplig, möjligen utopisk eller t.o.m. opassande.

Däremot ses det som fullt acceptabelt att sitta på två stolar

(beställare/utförare).

TRÄFFA OSS


25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.
2
maj

Seminarium samhällskostnader och flygbuller

VTI bjuder in till ett seminarium 2 maj 2018. Samuel Lindgren, VTI, presenterar en uppsats som syftar till att skatta sambandet mellan huspriser och buller från flygtrafik samt att diskutera dess implikationer för hushållens betalningsvilja för minskade...
16-18
maj

Road Safety on Five Continents (RS5C)

VTI arrangerar RS5C i Sydkorea i maj 2018.

SENASTE NYTT


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-28

Ny teknik för vägytemätning testad

VTI har testat en teknik med skannande laser som används för att kontrollera vägytors tillstånd. Testerna visade att den nya tekniken klarar att leverera de grundläggande funktionerna, tvärprofil- och spårdjupsmätning.


2018-03-27

Ensidigt fokus på spårväg

I södra Storstockholm planeras en snabbspårväg, Spårväg syd. Trafikforskare har granskat hur ansvariga i projektet räknat på samhällseffekterna. Slutsatsen är att den samhällsekonomiska kalkylen inte verkar spela någon större roll för beslutet att investera i...


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-28

Ny teknik för vägytemätning testad

VTI har testat en teknik med skannande laser som används för att kontrollera vägytors tillstånd. Testerna visade att den nya tekniken klarar att leverera de grundläggande funktionerna, tvärprofil- och spårdjupsmätning.


2018-03-27

Ensidigt fokus på spårväg

I södra Storstockholm planeras en snabbspårväg, Spårväg syd. Trafikforskare har granskat hur ansvariga i projektet räknat på samhällseffekterna. Slutsatsen är att den samhällsekonomiska kalkylen inte verkar spela någon större roll för beslutet att investera i...


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se