Light rail i Frankrike: planering, organisation och finansiering, en rapport inom temat Light rail - light cost, del II

Ladda ner
Bertil Hylén

Genom bl.a. förstudien Light Rail – Light Cost och studier av fackpress har

framkommit att utvecklingen i andra europeiska länder uppvisar både likheter

och skillnader på Light Rail (LR) området. Det bedömdes därför väsentligt att

kunna överföra positiva erfarenheter till svenska förhållanden.

Som första studieobjekt valdes Frankrike med motiveringen att flera städer nu

börjar bygga ut spårvägen från scratch, dvs. de har varit utan spårväg mer än

en generation. Lyon, Montpellier och Nice har nått olika långt med nya

LR-system och Marseille planerar en utbyggnad av den lilla resten av ett

stort system. En studieresa till dessa städer (ej Nice) genomfördes under

juni 2000.

Spårvägen och den urbana kollektivtrafiken i allmänhet är i Frankrike tydligt

knuten till staden, stadens politik(er), den urbana miljön och den urbana

planeringen. Detta verkar göra det möjligt för starka politiker att snabbt

driva igenom spårvägsprojekt. Detta har varit fallet i t.ex. Lyon med mindre

än fyra års planerings- och byggtid för spårvägen. Det är också viktigt att

framhålla spårvägens roll för förnyelsen av stadsmiljön, några närmare

uppgifter om hur stor del av anläggningskostnaderna som direkt kan förknippas

med stadsmiljöförnyelse har emellertid inte gått att få fram. Finansieringen

har hittills varit uteslutande offentlig, precis som i Sverige diskuteras

privat finansiering men några konkreta initiativ finns ännu inte.

Den franska urbana transportplaneringen PDU (som torde sakna motsvarighet i

Sverige och andra länder) kräver en minskning av biltrafiken, detta är ett

klart politiskt mål och spårvägen har blivit medlet. Som särskilda egenskaper

vilka har underlättat valet av spårväg eller Light Rail har nämnts följande:

Lagom kostnad för aktuella volymer (jämfört med Metro)

Komfort – Låggolv med plant insteg från stationerna, stora fönster,

luftkonditionering

Ekologi – Eldrift, infartsparkeringar, nyplantering av träd

Låg bullernivå – Ljuddämpande infästning av rälerna och tystgående fordon

Modernitet – Automatisk annonsering av stationer genom högtalare och

displayer, cykelplatser i fordonen, kameraövervakning i fordon och på

stationer

Synlighet – busskörfält ignoreras av bilister, metron under jord syns inte

som alternativ till bilen

Prestanda – Med egen banvall och signalprioritering blir spårvägen en metro

på ytan med garanterade körtider.

Knytningen till staden och den urbana miljön kan vara till stor fördel för

spårvägen men den kan vara till nackdel för kollektivtrafiken i det regionala

perspektivet. Ansvaret för kollektivtrafiken är splittrat på olika

organisationer och pendling över några tiotals km försvåras. “ Länskort” eller

gemensamma biljetter för buss och tåg är ännu mycket sällsynta.

Den svenska modellen där det offentliga engagemanget avgränsas till

beställarrollen och all trafik upphandlas av (oftast privata) entreprenörer

ses i Frankrike som svårbegriplig, möjligen utopisk eller t.o.m. opassande.

Däremot ses det som fullt acceptabelt att sitta på två stolar

(beställare/utförare).

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet