Light rail i Frankrike: planering, organisation och finansiering, en rapport inom temat Light rail - light cost, del II

Ladda ner
Bertil Hylén

Genom bl.a. förstudien Light Rail – Light Cost och studier av fackpress har

framkommit att utvecklingen i andra europeiska länder uppvisar både likheter

och skillnader på Light Rail (LR) området. Det bedömdes därför väsentligt att

kunna överföra positiva erfarenheter till svenska förhållanden.

Som första studieobjekt valdes Frankrike med motiveringen att flera städer nu

börjar bygga ut spårvägen från scratch, dvs. de har varit utan spårväg mer än

en generation. Lyon, Montpellier och Nice har nått olika långt med nya

LR-system och Marseille planerar en utbyggnad av den lilla resten av ett

stort system. En studieresa till dessa städer (ej Nice) genomfördes under

juni 2000.

Spårvägen och den urbana kollektivtrafiken i allmänhet är i Frankrike tydligt

knuten till staden, stadens politik(er), den urbana miljön och den urbana

planeringen. Detta verkar göra det möjligt för starka politiker att snabbt

driva igenom spårvägsprojekt. Detta har varit fallet i t.ex. Lyon med mindre

än fyra års planerings- och byggtid för spårvägen. Det är också viktigt att

framhålla spårvägens roll för förnyelsen av stadsmiljön, några närmare

uppgifter om hur stor del av anläggningskostnaderna som direkt kan förknippas

med stadsmiljöförnyelse har emellertid inte gått att få fram. Finansieringen

har hittills varit uteslutande offentlig, precis som i Sverige diskuteras

privat finansiering men några konkreta initiativ finns ännu inte.

Den franska urbana transportplaneringen PDU (som torde sakna motsvarighet i

Sverige och andra länder) kräver en minskning av biltrafiken, detta är ett

klart politiskt mål och spårvägen har blivit medlet. Som särskilda egenskaper

vilka har underlättat valet av spårväg eller Light Rail har nämnts följande:

Lagom kostnad för aktuella volymer (jämfört med Metro)

Komfort – Låggolv med plant insteg från stationerna, stora fönster,

luftkonditionering

Ekologi – Eldrift, infartsparkeringar, nyplantering av träd

Låg bullernivå – Ljuddämpande infästning av rälerna och tystgående fordon

Modernitet – Automatisk annonsering av stationer genom högtalare och

displayer, cykelplatser i fordonen, kameraövervakning i fordon och på

stationer

Synlighet – busskörfält ignoreras av bilister, metron under jord syns inte

som alternativ till bilen

Prestanda – Med egen banvall och signalprioritering blir spårvägen en metro

på ytan med garanterade körtider.

Knytningen till staden och den urbana miljön kan vara till stor fördel för

spårvägen men den kan vara till nackdel för kollektivtrafiken i det regionala

perspektivet. Ansvaret för kollektivtrafiken är splittrat på olika

organisationer och pendling över några tiotals km försvåras. “ Länskort” eller

gemensamma biljetter för buss och tåg är ännu mycket sällsynta.

Den svenska modellen där det offentliga engagemanget avgränsas till

beställarrollen och all trafik upphandlas av (oftast privata) entreprenörer

ses i Frankrike som svårbegriplig, möjligen utopisk eller t.o.m. opassande.

Däremot ses det som fullt acceptabelt att sitta på två stolar

(beställare/utförare).

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin