Laddsträcka i Lund: En studie av busslinje i körsimulator

Ladda ner
Conny Börjesson
Joakim Nyman

År 2018 träder klimatlagen i kraft. Till år 2030 ska klimatpåverkan i transportsektorn ha minskat med 70 procent jämfört med år 2010 och år 2045 ska Sveriges klimatpåverkan vara netto noll. Det innebär en fundamental omställning av energiförsörjningen av vägtransporter och fordonsflottan. För bussar i stadstrafik ser man gärna en elektrifiering då elbussar både är avgasfria och tysta, vilket ger en mindre miljöpåverkan på gaturummet och det då finns möjlighet att även skapa attraktiva busslinjer.

För att exemplifiera hur en elektrifiering av buss kan göras gjordes en studie i körsimulator där en möjlig elbusslinje i Lund som använder elväg studerades. Elektrifieringens mål var att nå en hög användarvänlighet och uppfylla framtidens krav på miljö- och energianpassning. Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapades virtuella modeller av dessa som sedan installerades i körsimulatorn.

För att utvärdera om bussen och elektrifieringen uppfyllde kraven på användarvänlighet genomfördes försök med bussförare i en dynamisk körsimulator, SIM II på VTI i Linköping. Resultaten visade att förarna inte hade några större svårigheter att framföra bussen så att elektrifieringen fungerade. Tyvärr drabbades några av förarna av illamående under körningen (”simulatorsjuka”) och fick avbryta.

En utvärdering av körsimulatorn som ett verktyg för opinionsbildning gjordes genom att tillhandahålla ett informationsblad om elväg för bussar samt att demonstrera elektrifieringen för anställda i Lunds kommun med hjälp av en mindre, flyttbar körsimulator. Intervjuer om elbussar och elektrifiering gjordes före och efter demonstrationen för att se effekter på inställningen till och förståelsen av elbuss och elväg. Resultaten visade att simulatorkörningen gav ett mervärde utöver informationsbladet, 2/3 av deltagarna svarade att förståelsen blev större och 1/3 att den inte förändrades. Inställningen till elbuss och elväg förändrades inte. Majoriteten av deltagarna ansåg att simulatorn kan vara en hjälp i beslutsfattande.

En analys av energiåtgången för bussen visade att batterinivån var lägre i slutet av körningen än i början, det vill säga batterinivån sjönk. Detta hade kunnat undvikas om elektrifieringen lagts ut på ett mer fördelaktigt sätt, och behöver således inte vara en begränsande faktor vid en framtida implementering.

Vidare gjordes en jämförelse med några andra energiförsörjningsalternativ såsom depåladdning och ändhållplatsladdning. För- och nackdelar för dessa alternativ diskuterades utifrån ekonomiska och bussoperativa perspektiv.

TRÄFFA OSS


4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.
19
nov

Jämställdhet i nationell transportplan

Nätverket Jämställdhet i transportsektorn anordnar ett webbinarium om jämställdhet i nationell transportplan. Vid seminariet deltar bland andra Lena Levin, forskningsledare VTI, tillsammans med Aná Gil Sola, biträdande lektor Göteborgs universitet och pratar...

SENASTE NYTT


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.