Kostnadsuppföljning av mötesfri väg: resultat från enkäter år 2002 till Vägverkets regioner

Ladda ner

De senaste åren har ungefär 65 mil ca 13 meter breda motortrafikleder eller

"vanlig landsväg" åtgärdats i syfte att förhindra de svåra olyckor som

kollision mellan mötande fordon ofta leder till. Åtgärden har varit att

åtskilja motriktade fordon med hjälp av mitträcke eller i något fall

betongbarriär. Vanligen erhålls då körfältskombinationen 2+1. Den innebär att

det kontinuerligt finns ett körfält i varje riktning och dessutom ett

ytterligare körfält (omkörningsfält) som med intervall på ca 1-2,5 km byter

riktning. Därigenom får varje körriktning växelvis möjligheter till

omkörningar utan att komma i konflikt med mötande trafik.

Körfältskombinationerna 1+1 samt 2+2 kan också förekomma, antingen på delar

av en sträcka eller för ett helt objekt. Dessa körfältskombinationer har

anlagts på två olika vägtyper: - Motortrafikled (som därvid benämns mötesfri

motortrafikled, MML). - Vanlig landsväg, oftast 13-meters (som blir mötesfri

landsväg, MLV). VTI fick juni 2002 i uppdrag från Vägverkets

Trafiksäkerhetsenhet att belysa omfattning, komplexitet, bakgrund och

framförallt kostnader för genomförda ombyggnationer till mötesfri väg.

Projektet har syftat till att få en bättre kännedom om hur och varför

kostnaderna varierat mellan olika objekt. I samråd med Vägverket

konstruerades därför en enkät, som skickades till Vägverkets olika regioner

juni 2002. Resultatet av den objektvisa enkäten nr I, projektets första del,

har tidigare redovisats i VTI notat 47-2002. I projektets andra del, som

redovisas här, sändes i december 2002 två enkäter till vardera av Vägverkets

regioner. Den ena var objektvis enkät nr II av samma typ som enkät I, men den

avsåg nu objekt påbörjade och/eller avslutade år 2002. Den andra, en s.k.

erfarenhetsenkät, efterfrågade hur resp. region med hänsyn till den

erfarenhet och kostnadsmedvetenhet man nu skaffat sig, bedömer att man skulle

bygga om en 13-metersväg till en mötesfri väg.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.