Körkortsdiagnostik i allmänläkares dagliga patientarbete med äldre: en jämförelse av svenska och finska allmänläkares aktiviteter, kunskaper och attityder

Ladda ner
Liisa Hakamies-Blomqvist
Torbjörn Falkmer
Catarina Lundberg
Anne Braekhus

I Sverige och Finland används olika metoder för att identifiera de äldre förare som av medicinska skäl inte borde fortsätta att köra bil. Svenska läkare är skyldiga att rapportera olämpliga förare, men inga medicinska undersökningar krävs för att förlänga ett körkorts giltighet. I Finland upphör körkortet att gälla vid 70 års ålder. De som önskar fortsätta köra bil måste, i samband med ansökan om ett nytt körkort, genomgå en medicinsk kontroll som omfattar det allmänna hälsotillståndet och synförmågan. Syftet med föreliggande undersökning var att jämföra finska och svenska allmänläkares aktiviteter, kunskaper och attityder beträffande åldrande och bilkörning, med avsikten att utvärdera effekterna av de bägge ländernas olika körkortspolicy. Hypotesen var att de finska allmänläkarna, p g a erfarenheten från de obligatoriska hälsokontrollerna, skulle vara bättre informerade och mera aktiva när det gäller att hantera frågan om körlämpligheten med sina äldre patienter än de svenska, som saknar denna typ av erfarenhet. Ett slumpmässigt urval av 3 000 svenska och finska allmänläkare tillfrågades i en postenkät om sina aktiviteter, kunskaper och attityder angående patienter som var aktiva förare och 65 år och däröver. Resultaten visade att den strikta finska policyn för förnyandet av körkortet för äldre förare inte medförde att allmänläkarna var bättre informerade eller mer aktiva när gällde att ta tag i körrelaterade frågor med de äldre patienterna. Skillnaderna var små mellan svenska och finska allmänläkares aktivitetsgrad och kunskapsnivå. De svenska läkarna var emellertid något mer aktiva och visste mer om demens som en riskfaktor. Icke desto mindre hade de finska läkarna en större tilltro till sin förmåga att bedöma körförmågan hos äldre patienter. Deras attityder var också mer restriktiva. Sålunda framkom inget i undersökningen som stödde hypotesen. Det finska systemet ger inte allmänläkarna bättre förutsättningar att hantera frågor om åldrande och bilkörning än de svenska allmänläkarna. Systemet kan till och med motverka sitt eget syfte genom att det hos de finska allmänläkarna skapar en illusorisk tilltro till sin förmåga att bedöma körlämpligheten.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
6
okt

Öppet seminarium med Mistra SAMS

Välkommen till Mistra SAMS seminarium med internationella experter på digitalisering och mobilitet.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio