Jämnhetsvariation hos sommar- och vintervägar

Ladda ner
Thomas Lundberg

Studien försöker ge ett svar på vägojämnhetens variation under året. Mäter

man ojämnheten vid rätt tidpunkt? Om variationen är stor kan man då

prediktera den mellan olika tidpunkter? Studien visar att jämnheten på våra

vägar förändras under vinterhalvåret relativt sommarhalvåret. Den här studien

visar att en förhöjning sker med ca: 30 % av jämnhetsmåttet, IRI

(International Roughness Index). Resultaten i denna rapport baseras på

mätningar gjorda i Värmland. IRI är det tillståndsmått som har den största

inverkan vid resursprioritering och åtgärdsplanering av det statliga

vägnätet. Då Sverige ligger i många olika klimatzoner och en stor del av

trafikarbetet också sker under vinterhalvåret borde en större hänsyn tas till

ojämnhetsökningen som orsakas av tjälen. Studien ger inte svar på hur tjälens

effekt på jämnheten ska hanteras, det visar däremot att hänsyn bör tas då

effekten är så stor. Ökningen av IRI var störst vid vintermätningen (tjälat

förhållande) då data från sommarmätningen (otjälat förhållande) är referens.

Mellan 27 och 35 % var ökningen i genomsnitt för vintermätningen. Motsvarande

siffror för vårmätningen (tjällossning) var en ökning med mellan 6 och 9 %.

En del av arbetet visar på att ojämnheter med vissa våglängder påverkas mer

än andra. Ojämnheter med våglängder mellan 3 och 10 m påverkas mest. En

förhöjning mellan 36 och 51 % observerades för de två undersökta åren. Detta

intervall tillsammans med ojämnheter med våglängder mellan 1 och 3 m var de

som påverkades allra mest. Undersökningen pågick under två år, 1997 och 1998,

och förhöjningen av de observerade jämnhetsmåtten skiljer sig relativt mycket

mellan åren. Orsaker till detta kan vara många. Den största inverkan torde

dock vattenmängden i vägkroppen ha samt antalet nedfrysningar och

uppfrysningar under vinter-perioden. En annan del av undersökningen visar att

det finns en större sannolikhet att stora differenser mellan IRI sommar och

vinter uppträder där stora IRI registrerats sommartid. Detta var i och för

sig väntat men det var också en förvånande stor andel stora differenser där

låga IRI registrerats sommartid. Detta tyder på att differenserna inte ger en

bestående skada utan till största delen återställs under tjällossningen för

att återgå till sitt ”normala” sommartillstånd. De ojämnheter som snabbast

återställs till sitt ”normala” sommartillstånd är ojämnheterna med korta

våglängderna, medan ojämnheterna med de långa våglängderna är mer varaktiga.

Vidare visar undersökningen att de vägar eller vägavsnitt som har synliga

defekter eller skador med största sannolikhet också får ökade ojämnheter

vintertid. De mätningar som denna rapport bygger på är endast gjorda vid tre

tillfällen. Det finns med största sannolikhet tidpunkter under vintern då

vägen har ett ännu sämre tillstånd än vad som registrerats i detta projekt.

Vägnätet som testerna är gjorda på hör inte till det med högst jämnhetsklass.

En mycket småskalig jämförelse mellan differenser av IRI, sommar och vinster,

och tjälfarlighetsklass på ett material där undergrund och vägkonstruktion är

väl dokumenterad är gjord med överrensstämmelse. Slutligen tyder allt på att

man också fortsättningsvis ska genomföra inventeringen av det statliga

vägnätet under sommarhalvåret, då det p.g.a. väderleksförhållanden är mycket

svårt att genomföra snabb beröringsfri vägytemätning vintertid.

Tillvägagångssättet borde istället vara att prediktera effekten av tjälen med

hjälp av modeller.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.