Jämnhetsvariation hos sommar- och vintervägar

Ladda ner
Thomas Lundberg

Studien försöker ge ett svar på vägojämnhetens variation under året. Mäter

man ojämnheten vid rätt tidpunkt? Om variationen är stor kan man då

prediktera den mellan olika tidpunkter? Studien visar att jämnheten på våra

vägar förändras under vinterhalvåret relativt sommarhalvåret. Den här studien

visar att en förhöjning sker med ca: 30 % av jämnhetsmåttet, IRI

(International Roughness Index). Resultaten i denna rapport baseras på

mätningar gjorda i Värmland. IRI är det tillståndsmått som har den största

inverkan vid resursprioritering och åtgärdsplanering av det statliga

vägnätet. Då Sverige ligger i många olika klimatzoner och en stor del av

trafikarbetet också sker under vinterhalvåret borde en större hänsyn tas till

ojämnhetsökningen som orsakas av tjälen. Studien ger inte svar på hur tjälens

effekt på jämnheten ska hanteras, det visar däremot att hänsyn bör tas då

effekten är så stor. Ökningen av IRI var störst vid vintermätningen (tjälat

förhållande) då data från sommarmätningen (otjälat förhållande) är referens.

Mellan 27 och 35 % var ökningen i genomsnitt för vintermätningen. Motsvarande

siffror för vårmätningen (tjällossning) var en ökning med mellan 6 och 9 %.

En del av arbetet visar på att ojämnheter med vissa våglängder påverkas mer

än andra. Ojämnheter med våglängder mellan 3 och 10 m påverkas mest. En

förhöjning mellan 36 och 51 % observerades för de två undersökta åren. Detta

intervall tillsammans med ojämnheter med våglängder mellan 1 och 3 m var de

som påverkades allra mest. Undersökningen pågick under två år, 1997 och 1998,

och förhöjningen av de observerade jämnhetsmåtten skiljer sig relativt mycket

mellan åren. Orsaker till detta kan vara många. Den största inverkan torde

dock vattenmängden i vägkroppen ha samt antalet nedfrysningar och

uppfrysningar under vinter-perioden. En annan del av undersökningen visar att

det finns en större sannolikhet att stora differenser mellan IRI sommar och

vinter uppträder där stora IRI registrerats sommartid. Detta var i och för

sig väntat men det var också en förvånande stor andel stora differenser där

låga IRI registrerats sommartid. Detta tyder på att differenserna inte ger en

bestående skada utan till största delen återställs under tjällossningen för

att återgå till sitt ”normala” sommartillstånd. De ojämnheter som snabbast

återställs till sitt ”normala” sommartillstånd är ojämnheterna med korta

våglängderna, medan ojämnheterna med de långa våglängderna är mer varaktiga.

Vidare visar undersökningen att de vägar eller vägavsnitt som har synliga

defekter eller skador med största sannolikhet också får ökade ojämnheter

vintertid. De mätningar som denna rapport bygger på är endast gjorda vid tre

tillfällen. Det finns med största sannolikhet tidpunkter under vintern då

vägen har ett ännu sämre tillstånd än vad som registrerats i detta projekt.

Vägnätet som testerna är gjorda på hör inte till det med högst jämnhetsklass.

En mycket småskalig jämförelse mellan differenser av IRI, sommar och vinster,

och tjälfarlighetsklass på ett material där undergrund och vägkonstruktion är

väl dokumenterad är gjord med överrensstämmelse. Slutligen tyder allt på att

man också fortsättningsvis ska genomföra inventeringen av det statliga

vägnätet under sommarhalvåret, då det p.g.a. väderleksförhållanden är mycket

svårt att genomföra snabb beröringsfri vägytemätning vintertid.

Tillvägagångssättet borde istället vara att prediktera effekten av tjälen med

hjälp av modeller.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar