Jämnhetsvariation hos sommar- och vintervägar

Ladda ner
Thomas Lundberg

Studien försöker ge ett svar på vägojämnhetens variation under året. Mäter

man ojämnheten vid rätt tidpunkt? Om variationen är stor kan man då

prediktera den mellan olika tidpunkter? Studien visar att jämnheten på våra

vägar förändras under vinterhalvåret relativt sommarhalvåret. Den här studien

visar att en förhöjning sker med ca: 30 % av jämnhetsmåttet, IRI

(International Roughness Index). Resultaten i denna rapport baseras på

mätningar gjorda i Värmland. IRI är det tillståndsmått som har den största

inverkan vid resursprioritering och åtgärdsplanering av det statliga

vägnätet. Då Sverige ligger i många olika klimatzoner och en stor del av

trafikarbetet också sker under vinterhalvåret borde en större hänsyn tas till

ojämnhetsökningen som orsakas av tjälen. Studien ger inte svar på hur tjälens

effekt på jämnheten ska hanteras, det visar däremot att hänsyn bör tas då

effekten är så stor. Ökningen av IRI var störst vid vintermätningen (tjälat

förhållande) då data från sommarmätningen (otjälat förhållande) är referens.

Mellan 27 och 35 % var ökningen i genomsnitt för vintermätningen. Motsvarande

siffror för vårmätningen (tjällossning) var en ökning med mellan 6 och 9 %.

En del av arbetet visar på att ojämnheter med vissa våglängder påverkas mer

än andra. Ojämnheter med våglängder mellan 3 och 10 m påverkas mest. En

förhöjning mellan 36 och 51 % observerades för de två undersökta åren. Detta

intervall tillsammans med ojämnheter med våglängder mellan 1 och 3 m var de

som påverkades allra mest. Undersökningen pågick under två år, 1997 och 1998,

och förhöjningen av de observerade jämnhetsmåtten skiljer sig relativt mycket

mellan åren. Orsaker till detta kan vara många. Den största inverkan torde

dock vattenmängden i vägkroppen ha samt antalet nedfrysningar och

uppfrysningar under vinter-perioden. En annan del av undersökningen visar att

det finns en större sannolikhet att stora differenser mellan IRI sommar och

vinter uppträder där stora IRI registrerats sommartid. Detta var i och för

sig väntat men det var också en förvånande stor andel stora differenser där

låga IRI registrerats sommartid. Detta tyder på att differenserna inte ger en

bestående skada utan till största delen återställs under tjällossningen för

att återgå till sitt ”normala” sommartillstånd. De ojämnheter som snabbast

återställs till sitt ”normala” sommartillstånd är ojämnheterna med korta

våglängderna, medan ojämnheterna med de långa våglängderna är mer varaktiga.

Vidare visar undersökningen att de vägar eller vägavsnitt som har synliga

defekter eller skador med största sannolikhet också får ökade ojämnheter

vintertid. De mätningar som denna rapport bygger på är endast gjorda vid tre

tillfällen. Det finns med största sannolikhet tidpunkter under vintern då

vägen har ett ännu sämre tillstånd än vad som registrerats i detta projekt.

Vägnätet som testerna är gjorda på hör inte till det med högst jämnhetsklass.

En mycket småskalig jämförelse mellan differenser av IRI, sommar och vinster,

och tjälfarlighetsklass på ett material där undergrund och vägkonstruktion är

väl dokumenterad är gjord med överrensstämmelse. Slutligen tyder allt på att

man också fortsättningsvis ska genomföra inventeringen av det statliga

vägnätet under sommarhalvåret, då det p.g.a. väderleksförhållanden är mycket

svårt att genomföra snabb beröringsfri vägytemätning vintertid.

Tillvägagångssättet borde istället vara att prediktera effekten av tjälen med

hjälp av modeller.

TRÄFFA OSS


22-23
maj

Cykelkonferensen 2018

Cykelkonferensen hålls varje år och vänder sig till dig som arbetar med cykelfrågor på kommunal, regional eller statlig nivå. Arrangör är Sveriges kommuner och landsting, SKL, och Trafikverket. I år hålls den i Östersund. Från VTI medverkar Anna Niska och...
25
maj

Seminariuem om marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg

VTI bjuder in till ett granskningsseminarium 25 maj 2018. Studien som är föremål för granskning behandlar marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg.
13-14
jun

The 6st Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.

SENASTE NYTT


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se