Jämnhetsvariation hos sommar- och vintervägar

Ladda ner
Thomas Lundberg

Studien försöker ge ett svar på vägojämnhetens variation under året. Mäter

man ojämnheten vid rätt tidpunkt? Om variationen är stor kan man då

prediktera den mellan olika tidpunkter? Studien visar att jämnheten på våra

vägar förändras under vinterhalvåret relativt sommarhalvåret. Den här studien

visar att en förhöjning sker med ca: 30 % av jämnhetsmåttet, IRI

(International Roughness Index). Resultaten i denna rapport baseras på

mätningar gjorda i Värmland. IRI är det tillståndsmått som har den största

inverkan vid resursprioritering och åtgärdsplanering av det statliga

vägnätet. Då Sverige ligger i många olika klimatzoner och en stor del av

trafikarbetet också sker under vinterhalvåret borde en större hänsyn tas till

ojämnhetsökningen som orsakas av tjälen. Studien ger inte svar på hur tjälens

effekt på jämnheten ska hanteras, det visar däremot att hänsyn bör tas då

effekten är så stor. Ökningen av IRI var störst vid vintermätningen (tjälat

förhållande) då data från sommarmätningen (otjälat förhållande) är referens.

Mellan 27 och 35 % var ökningen i genomsnitt för vintermätningen. Motsvarande

siffror för vårmätningen (tjällossning) var en ökning med mellan 6 och 9 %.

En del av arbetet visar på att ojämnheter med vissa våglängder påverkas mer

än andra. Ojämnheter med våglängder mellan 3 och 10 m påverkas mest. En

förhöjning mellan 36 och 51 % observerades för de två undersökta åren. Detta

intervall tillsammans med ojämnheter med våglängder mellan 1 och 3 m var de

som påverkades allra mest. Undersökningen pågick under två år, 1997 och 1998,

och förhöjningen av de observerade jämnhetsmåtten skiljer sig relativt mycket

mellan åren. Orsaker till detta kan vara många. Den största inverkan torde

dock vattenmängden i vägkroppen ha samt antalet nedfrysningar och

uppfrysningar under vinter-perioden. En annan del av undersökningen visar att

det finns en större sannolikhet att stora differenser mellan IRI sommar och

vinter uppträder där stora IRI registrerats sommartid. Detta var i och för

sig väntat men det var också en förvånande stor andel stora differenser där

låga IRI registrerats sommartid. Detta tyder på att differenserna inte ger en

bestående skada utan till största delen återställs under tjällossningen för

att återgå till sitt ”normala” sommartillstånd. De ojämnheter som snabbast

återställs till sitt ”normala” sommartillstånd är ojämnheterna med korta

våglängderna, medan ojämnheterna med de långa våglängderna är mer varaktiga.

Vidare visar undersökningen att de vägar eller vägavsnitt som har synliga

defekter eller skador med största sannolikhet också får ökade ojämnheter

vintertid. De mätningar som denna rapport bygger på är endast gjorda vid tre

tillfällen. Det finns med största sannolikhet tidpunkter under vintern då

vägen har ett ännu sämre tillstånd än vad som registrerats i detta projekt.

Vägnätet som testerna är gjorda på hör inte till det med högst jämnhetsklass.

En mycket småskalig jämförelse mellan differenser av IRI, sommar och vinster,

och tjälfarlighetsklass på ett material där undergrund och vägkonstruktion är

väl dokumenterad är gjord med överrensstämmelse. Slutligen tyder allt på att

man också fortsättningsvis ska genomföra inventeringen av det statliga

vägnätet under sommarhalvåret, då det p.g.a. väderleksförhållanden är mycket

svårt att genomföra snabb beröringsfri vägytemätning vintertid.

Tillvägagångssättet borde istället vara att prediktera effekten av tjälen med

hjälp av modeller.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet