Invånarna i Sundsvall och trafiken i innerstaden: resultat från en enkätundersökning

Ladda ner

Det är viktigt att den avvägning som faktiskt görs när det gäller

utformningen av en innerstad motsvarar den som invånarna efterfrågar. Det är

dock förenat med vissa problem att ta reda på hur invånarna vill att trafiken

ska utformas. Det finns ingen marknad där varje individ kan köpa den

”stadsmiljö” som han eller hon vill ha.

Den enskilde individens användning av olika transportmedel och resvanor har

heller ingen som helst effekt på situationen i stort. Så länge som det inte

finns några garantier för att andra kommer att göra samma sak, finns det få

anledningar för en enskild individ att försöka påverka stadsmiljön till det

bättre genom att till exempel köra mindre bil i innerstaden.

Detta innebär att kommunens stadsplanering måste ta ansvaret för trafikens

utformning i centrum. Frågan är dock vilket beslutsunderlag som kommunen ska

använda?

En möjlighet är att utforma enkäter med olika alternativa utformningar eller

scenarier och den vägen ta reda på hur efterfrågan ser ut, vilket är den

metod som VTI-forskarna Tomas Svensson och Mattias Haraldsson valt för sin

undersökning i Sundsvall som nu presenteras i ett VTI-notat.

Utifrån fördelningen på de olika svarsalternativen i denna undersökning kan

Sundsvallsbornas inställning till utformningen av innerstadens trafikmiljö

sammanfattas på följande sätt: en tredjedel av de tillfrågade anser att

dagens situation är tillfredsställande och tycker inte att en utveckling mot

ökad eller minskad biltillgänglighet skulle leda till någon förbättring. En

minoritet anser att innerstaden i högre utsträckning bör öppnas upp för

ytterligare biltrafik. Två förhållandevis stora grupper av de tillfrågade som

tillsammans utgör en majoritet, är för en utformning av innerstadens

gatumiljö som är mer restriktiv när det gäller biltrafik än vad som är läget

idag. Den ena gruppen stödjer långtgående förändringar där gatuutrymmet i

princip helt tas över av fotgängare, cyklister och busstrafik och där privat

biltrafik utgör ett undantag. Den andra gruppen förespråkar mer försiktiga

åtgärder där bilar fortfarande tillåts trafikera ett antal av gatorna, men i

lägre hastighet och på ett mer begränsat utrymme i jämförelse med dagens

situation.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.