Invånarna i Sundsvall och trafiken i innerstaden: resultat från en enkätundersökning

Ladda ner

Det är viktigt att den avvägning som faktiskt görs när det gäller

utformningen av en innerstad motsvarar den som invånarna efterfrågar. Det är

dock förenat med vissa problem att ta reda på hur invånarna vill att trafiken

ska utformas. Det finns ingen marknad där varje individ kan köpa den

”stadsmiljö” som han eller hon vill ha.

Den enskilde individens användning av olika transportmedel och resvanor har

heller ingen som helst effekt på situationen i stort. Så länge som det inte

finns några garantier för att andra kommer att göra samma sak, finns det få

anledningar för en enskild individ att försöka påverka stadsmiljön till det

bättre genom att till exempel köra mindre bil i innerstaden.

Detta innebär att kommunens stadsplanering måste ta ansvaret för trafikens

utformning i centrum. Frågan är dock vilket beslutsunderlag som kommunen ska

använda?

En möjlighet är att utforma enkäter med olika alternativa utformningar eller

scenarier och den vägen ta reda på hur efterfrågan ser ut, vilket är den

metod som VTI-forskarna Tomas Svensson och Mattias Haraldsson valt för sin

undersökning i Sundsvall som nu presenteras i ett VTI-notat.

Utifrån fördelningen på de olika svarsalternativen i denna undersökning kan

Sundsvallsbornas inställning till utformningen av innerstadens trafikmiljö

sammanfattas på följande sätt: en tredjedel av de tillfrågade anser att

dagens situation är tillfredsställande och tycker inte att en utveckling mot

ökad eller minskad biltillgänglighet skulle leda till någon förbättring. En

minoritet anser att innerstaden i högre utsträckning bör öppnas upp för

ytterligare biltrafik. Två förhållandevis stora grupper av de tillfrågade som

tillsammans utgör en majoritet, är för en utformning av innerstadens

gatumiljö som är mer restriktiv när det gäller biltrafik än vad som är läget

idag. Den ena gruppen stödjer långtgående förändringar där gatuutrymmet i

princip helt tas över av fotgängare, cyklister och busstrafik och där privat

biltrafik utgör ett undantag. Den andra gruppen förespråkar mer försiktiga

åtgärder där bilar fortfarande tillåts trafikera ett antal av gatorna, men i

lägre hastighet och på ett mer begränsat utrymme i jämförelse med dagens

situation.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...