Internal blueprint for case studies

Internal blueprint for case studies

Ladda ner
Heike Link
Anna Stuhlemmer
Gunnar Lindberg

The report highlights four important tasks for CATRIN. o To provide more evidence on the relationship between marginal cost (MC) and average cost (AC), i.e the cost elasticity. Ultimately this relationship will define the rate of cost coverage from marginal cost based charges. o To improve the knowledge on the shape of the cost curve (decreasing versus increasing). The shape of the MC curve will define the MC based price and rate of cost coverage for infrastructure with different levels of traffic demand and thus explain regional differences. o To increase the knowledge of marginal cost in relation to different vehicle types. For this differentiation the CATRIN case studies include a meta-analysis of engineering experience in the field of infrastructure deterioration. o To improve the comparability of results between different studies and ensure a clear classification of cost items included. An important characteristic of research on marginal cost estimation for infrastructure is the lack of sufficiently detailed data on the cost of maintaining, operating and renewing transport infrastructure as well as on the use of infrastructure across all modes of transport. It appears that for applying state-of-the-art estimation methods, researchers have to allocate a considerable bulk of time and resources to collect this type of data. This will also hold true for the CATRIN case studies. While a general improvement of the data situation is a task for the administrations in the sector and cannot be subject of a research project like CATRIN, the CATRIN case studies have to anticipate this problem and should care for a thorough documentation of data collection including a precise definition of the type of data collected.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-08-21

Ny metod för hastighetsövervakning ger resultat

VTI har utvärderat nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst. Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.


2018-08-20

EU-projekt för skydd av cyklister och fotgängare

Mer än en fjärdedel av de trafikdödade år 2010 var gångtrafikanter och cyklister enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Varje år avlider ungefär 335 000 oskyddade trafikanter på grund av trafikolyckor, vilket visar storleken på problemet. EU-projektet Prospect avser att försöka minska antalet dödade och skadade cyklister och fotgängare genom att utveckla aktiva säkerhetssystem.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.