Infrastruktur och tillväxt: en litteraturöversikt

Ladda ner
Gunnar Isacsson
Lars Hultkrantz

En av efterkrigstidens stora gåtor kring den ekonomiska utvecklingen i Nordamerika och Västeuropa har varit hur man skall förklara att tillväxttakten i ekonomiernas bruttonationalprodukt (BNP) dämpades avsevärt från 1970-talet och framåt. Efter ett par decennier av stark ekonomisk tillväxt försvagades den ekonomiska utvecklingen i dessa ekonomier på ett mer eller mindre förvånansvärt sätt. Vad förklarar detta trendbrott? Ett antal tänkbara faktorer som skulle kunna vara relevanta för utvecklingen har lyfts fram bland ekonomer: en minskad takt i den teknologiska utvecklingen, ett skift från tillverkningsbaserad ekonomi till en mer tjänstebaserad, brister i mätningen av BNP (t.ex. vad avser kvalitetsmätning), förändringar i arbetskraftens sammansättning, för låg investeringstakt i både privat och offentlig verksamhet, m.m. Alla dessa förklaringar har undersökts på olika sätt och en del är ännu föremål för aktiv forskning. Vi kommer i det följande att presentera en översikt av den del av litteraturen som sökt förklaringen till den dämpade tillväxttakten i alltför låga offentliga investeringar, och då i synnerhet investeringar i transportinfrastrukturen. Grundfrågan för denna litteratur är om den försvagade ekonomiska utvecklingen på något sätt berodde på att samhället med tiden blev underförsörjt med transportinfrastruktur. Forskningsområdet fick en stark initial skjuts av en flitigt citerad uppsats av Aschauer (1989). Han visade i en statistisk modell av USA:s ekonomi att det verkade som att ökningar i den offentliga investeringstakten ger upphov till stora produktionsvinster i ekonomin.1 De av Aschauer beräknade effekterna var anmärkningsvärt höga. Hans resultat indikerade bl.a. att offentliga investeringar betalade sig själva inom loppet av ett år. De efterföljande studierna och diskussionerna visade att Aschauers pionjärinsats på detta område led av flera viktiga metod- och tolkningsproblem. De första uppsatserna inom den forskning som följde betonade samhälleliga intäkter av infrastrukturinvesteringar (i form av exempelvis ökad produktion). Denna inledande forskning kom till stor del att handla om hur sådana intäkter skulle mätas på den mer eller mindre aggregerade (nationell eller regional) nivå som studierna rörde sig. Senare har forskningen försökt ställa sådana positiva effekterna på produktionen mot infrastrukturens kostnader. Denna forskning försöker helt enkelt genomföra en samhällsekonomisk kostnads-nyttoanalys på en aggregerad nivå. I denna uppsats ger vi en kort översikt av viktiga delar av den litteratur som relaterar ekonomisk utveckling till investeringar i transportinfrastruktur. Forskningsområdet är mycket stort så vi har inte försökt redovisa varenda uppsats som behandlat frågan, utan fokuserar på några uppsatser som vi anser har bidragit att utveckla området på ett signifikant sätt, t.ex. genom att belysa frågorna ur en ny och relevant synvinkel

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.