Inandningsbara partiklar i järnvägsmiljöer

Ladda ner
Andreas Dahl
Anders Gudmundsson
Erik Swietlicki

Airborne particles from railroad traffic have been identified as an air pollution problem mainly in tunnel environments. As a result of the introduction of the environmental quality standard for inhalable particles in Sweden 2005, the interest in railroad particle pollution has increased. The present report focuses on the variation of PM10 (inhalable particles) in some railroad environments under and above ground, the way these relate to traffic and on the particles' size distributions and elemental composition. The results show that particle concentrations in above ground railroad environments do not exceed the environmental quality standard during the campaigns. Diurnal mean values of PM10 range between 19 to 25 microg/m3. On the contrary, the diurnal mean concentrations on the platforms of the underground stations Arlanda Central and Arlanda South are far above the limit value (237 and 88 microg/m3 respectively) and clear diurnal and weekly patterns in PM10 concentration, co-fluctuating with traffic, can be identified. The particle mass size distribution has an obvious peak around 5-7 ?m at Arlanda C, and slightly smaller, 2-3 microm, at Arlanda S. The concentrations of both PM10 and ultrafine particles (< 0,1 microm) vary a lot depending on different trains. Especially the ultrafine particles seem to be emitted from certain trains, but it has not been possible to identify the source of these particles. The elemental composition of the particles in the tunnel environments was dominated by iron (84 % and 74 % respectively in Arlanda C and Arlanda S), but also other metals, like Cu, Zn, Cr, Ni and Sb (only at Arlanda C) have relatively high concentrations. The tunnel measurements also give some interesting results regarding possible measures against high particle concentrations. Washing of the tunnel walls and floor was carried out on two consecutive nights, but it had no noticeable results on particle concentrations. This implies that a dominant proportion of the particles is directly emitted rather than resuspended. On certain nights, the concentrations of all particle size fractions sank to very low levels, lasting till the morning traffic began. This implies effective self ventilation during these hours. Measurements in several different environments on Stockholm central station show that PM10 vary several tens of microg/m3. Activity, related to both traffic and people, increases particle concentration. The highest concentrations were measured inside the waiting hall. Nevertheless, the concentrations on the platforms were generally at least as high as in the busy street environment outside the station. During a railroad travel, the PM10 and PM2,5 concentrations were generally low, but increase at stops and, most prominently, on entering the Arlanda airport railroad tunnels. The PM2,5 proportion is considered high, contributing to approximately 50-80 % of PM10. The sources of railroad emitted PM10 are likely to be rails, wheels and brakes, but a source apportionment has not been accomplished in this project.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.