Importance of subject-dependent classification and imbalanced distributions in driver sleepiness detection in realistic conditions

Förlagets fulltext
Claudia Sofia Silveira
Jaime S. Cardoso
Andre L. Lourenco

The first in-depth study on the use of electrocardiogram and electrooculogram for subject-dependent classification in driver sleepiness/fatigue under realistic driving conditions is presented in this work. Since acquisitions in simulated environments may be misleading for sleepiness assessment, performing studies on road are required. For that purpose, the authors present a database resulting from a field driving study performed in the SleepEye project. Based on previous research, supervised machine learning methods are implemented and applied to 16 heart- and 25 eye-based extracted features, mostly related to heart rate variability and blink events, respectively, in order to study the influence of subject dependency in sleepiness classification, using different classifiers and dealing with imbalanced class distributions. Results showed a significantly worse performance in subject-independent classification: a decrease of similar to 40 and 20% in the detection rate of the 'sleepy' class for two and three classes, respectively. Since physiological signals are the ones that present the most individual characteristics, a subject-independent classification can be even harder to perform. Transfer learning techniques and methods for imbalanced distributions are promising approaches and need further investigation.

TRÄFFA OSS


17-20
jun

Rail Norrköping 2019

ICROMA, International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis, anordnas 2019 av Linköpings universitet under namnet Rail Norrköping 2019. VTI deltar i programkommittén och i konferensens utställning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?