Icke-avgasrelaterade partiklar i vägmiljön: litteraturöversikt

Ladda ner

Icke-avgasrelaterade partiklar härrör från, i huvudsak, slitage och korrosion av vägbeläggning och fordonskomponenter som t.ex. däck och bromsbelägg. Bidrar gör även drift- och underhållsåtgärder, vägutrustning och partiklar transporterade till vägmiljön från omgivningen. Denna litteraturstudie syftar till att sammanställa befintlig kunskap om luftburna partiklar från dessa källor. Tyngdpunkten har varit partikelkaraktäristik, emissioner samt hälso- och miljöeffekter.

Drygt 100 referenser valda ur 8 litteraturdatabaser i kombination med intervjuer med några framstående forskare ligger till grund för studien.

I Sverige är det slitage som orsakas av dubbdäcksanvändning den i särklass största källan till icke-avgasrelaterade partiklar. Mängden bortsliten vägbeläggning är idag ca 110 000 ton per år. Detta är i ca. en tiopotens högre än däckslitaget som i sin tur är ca en tiopotens större än slitaget av bromsbelägg. Siffrorna är dock osäkra, speciellt vad gäller bromsbelägg. Hur stor andel av dessa slitagepartiklar som är luftburna och inandningsbara (PM10) är för svenska förhållanden till stora delar okänt. Däremot finns relativt omfattande kunskap om slitagematerialets kemiska sammansättning. Partiklar från vägbeläggning består i huvudsak av det i beläggningen ingående stenmaterialet samt några procent bitumenpartiklar. och har bl.a. visats vara en viktig källa till tungmetaller. Partiklar från däck innehåller förutom olika gummisorter även en mängd kemiska substanser, bl.a. zink och PAH. Mycket skiftande uppgifter förekommer dock om omfattningen av och riskerna med emissioner av däckslitagepartiklar. Partiklar från bromsbelägg har i ett fåtal svenska undersökningar, grundade på slitageberäkningar, visats kunna vara en viktig källa till föroreningar av tungmetaller, främst koppar, i storstadsregioner. Av den översiktliga genomgången av två befintliga luftföroreningsmodellers vägdammsmoduler verkar ett stort behov av verifiering och utveckling inom detta område föreligga.

Trots att huvuddelen av den medicinska litteraturen menar att finare partiklar är hälsofarligare, visar de många undantagen att partikelstorleken endast är en av flera egenskaper, som måste beaktas för att nå en mer entydig bild av partiklars hälsoeffekter. Ur miljösynpunkt har främst tungmetaller och PAH från vägdamm i ytvatten, grundvatten och mark uppmärksammats.

Forskningsbehovet kring icke-avgasrelaterade partiklar bedöms som stort, främst med tanke på den växande kunskapen om partiklars hälsoeffekter och den brist på kunskap som föreligger om såväl partiklarnas fysikaliska och kemiska egenskaper som de verkliga emissionerna av dessa partiklar i Sverige.  

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
6
okt

Öppet seminarium med Mistra SAMS

Välkommen till Mistra SAMS seminarium med internationella experter på digitalisering och mobilitet.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio