Icke-avgasrelaterade partiklar i vägmiljön: litteraturöversikt

Ladda ner

Icke-avgasrelaterade partiklar härrör från, i huvudsak, slitage och korrosion av vägbeläggning och fordonskomponenter som t.ex. däck och bromsbelägg. Bidrar gör även drift- och underhållsåtgärder, vägutrustning och partiklar transporterade till vägmiljön från omgivningen. Denna litteraturstudie syftar till att sammanställa befintlig kunskap om luftburna partiklar från dessa källor. Tyngdpunkten har varit partikelkaraktäristik, emissioner samt hälso- och miljöeffekter.

Drygt 100 referenser valda ur 8 litteraturdatabaser i kombination med intervjuer med några framstående forskare ligger till grund för studien.

I Sverige är det slitage som orsakas av dubbdäcksanvändning den i särklass största källan till icke-avgasrelaterade partiklar. Mängden bortsliten vägbeläggning är idag ca 110 000 ton per år. Detta är i ca. en tiopotens högre än däckslitaget som i sin tur är ca en tiopotens större än slitaget av bromsbelägg. Siffrorna är dock osäkra, speciellt vad gäller bromsbelägg. Hur stor andel av dessa slitagepartiklar som är luftburna och inandningsbara (PM10) är för svenska förhållanden till stora delar okänt. Däremot finns relativt omfattande kunskap om slitagematerialets kemiska sammansättning. Partiklar från vägbeläggning består i huvudsak av det i beläggningen ingående stenmaterialet samt några procent bitumenpartiklar. och har bl.a. visats vara en viktig källa till tungmetaller. Partiklar från däck innehåller förutom olika gummisorter även en mängd kemiska substanser, bl.a. zink och PAH. Mycket skiftande uppgifter förekommer dock om omfattningen av och riskerna med emissioner av däckslitagepartiklar. Partiklar från bromsbelägg har i ett fåtal svenska undersökningar, grundade på slitageberäkningar, visats kunna vara en viktig källa till föroreningar av tungmetaller, främst koppar, i storstadsregioner. Av den översiktliga genomgången av två befintliga luftföroreningsmodellers vägdammsmoduler verkar ett stort behov av verifiering och utveckling inom detta område föreligga.

Trots att huvuddelen av den medicinska litteraturen menar att finare partiklar är hälsofarligare, visar de många undantagen att partikelstorleken endast är en av flera egenskaper, som måste beaktas för att nå en mer entydig bild av partiklars hälsoeffekter. Ur miljösynpunkt har främst tungmetaller och PAH från vägdamm i ytvatten, grundvatten och mark uppmärksammats.

Forskningsbehovet kring icke-avgasrelaterade partiklar bedöms som stort, främst med tanke på den växande kunskapen om partiklars hälsoeffekter och den brist på kunskap som föreligger om såväl partiklarnas fysikaliska och kemiska egenskaper som de verkliga emissionerna av dessa partiklar i Sverige.  

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.