Icke-avgasrelaterade partiklar i vägmiljön: litteraturöversikt

Ladda ner

Icke-avgasrelaterade partiklar härrör från, i huvudsak, slitage och korrosion av vägbeläggning och fordonskomponenter som t.ex. däck och bromsbelägg. Bidrar gör även drift- och underhållsåtgärder, vägutrustning och partiklar transporterade till vägmiljön från omgivningen. Denna litteraturstudie syftar till att sammanställa befintlig kunskap om luftburna partiklar från dessa källor. Tyngdpunkten har varit partikelkaraktäristik, emissioner samt hälso- och miljöeffekter.

Drygt 100 referenser valda ur 8 litteraturdatabaser i kombination med intervjuer med några framstående forskare ligger till grund för studien.

I Sverige är det slitage som orsakas av dubbdäcksanvändning den i särklass största källan till icke-avgasrelaterade partiklar. Mängden bortsliten vägbeläggning är idag ca 110 000 ton per år. Detta är i ca. en tiopotens högre än däckslitaget som i sin tur är ca en tiopotens större än slitaget av bromsbelägg. Siffrorna är dock osäkra, speciellt vad gäller bromsbelägg. Hur stor andel av dessa slitagepartiklar som är luftburna och inandningsbara (PM10) är för svenska förhållanden till stora delar okänt. Däremot finns relativt omfattande kunskap om slitagematerialets kemiska sammansättning. Partiklar från vägbeläggning består i huvudsak av det i beläggningen ingående stenmaterialet samt några procent bitumenpartiklar. och har bl.a. visats vara en viktig källa till tungmetaller. Partiklar från däck innehåller förutom olika gummisorter även en mängd kemiska substanser, bl.a. zink och PAH. Mycket skiftande uppgifter förekommer dock om omfattningen av och riskerna med emissioner av däckslitagepartiklar. Partiklar från bromsbelägg har i ett fåtal svenska undersökningar, grundade på slitageberäkningar, visats kunna vara en viktig källa till föroreningar av tungmetaller, främst koppar, i storstadsregioner. Av den översiktliga genomgången av två befintliga luftföroreningsmodellers vägdammsmoduler verkar ett stort behov av verifiering och utveckling inom detta område föreligga.

Trots att huvuddelen av den medicinska litteraturen menar att finare partiklar är hälsofarligare, visar de många undantagen att partikelstorleken endast är en av flera egenskaper, som måste beaktas för att nå en mer entydig bild av partiklars hälsoeffekter. Ur miljösynpunkt har främst tungmetaller och PAH från vägdamm i ytvatten, grundvatten och mark uppmärksammats.

Forskningsbehovet kring icke-avgasrelaterade partiklar bedöms som stort, främst med tanke på den växande kunskapen om partiklars hälsoeffekter och den brist på kunskap som föreligger om såväl partiklarnas fysikaliska och kemiska egenskaper som de verkliga emissionerna av dessa partiklar i Sverige.  

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...