Hjulburna oskyddade trafikanter på landsväg

Ladda ner

Bakgrunden till denna samling av tre delstudier; 1) Bygdeväg, 2) Hur nära är nära? och 3) Portabla friktionstestare (PFT) för motorcyklar (MC), är att belysa eventuella problem som hjulburna, oskyddade trafikanter har på svenska landsvägar. Delstudierna 1 och 2 handlar om cyklister på landsvägar medan delstudie 3 handlar om motorcyklister. Delstudie 1 är en enkätstudie om en ny vägutformning, s.k. bygdeväg. Delstudie 2 är en experimentell studie som belyser frågan om bredden på en cykelbana/-fält från cyklistens perspektiv. Delstudie 3 är friktionsmätningar genomförda på ett mätningssätt som är mer anpassad till motorcyklisters situation. De tre delstudierna mynnade tillsammans ut i följande rekommendationer: i) Sträckor som utformas till bygdeväg bör väljas med stor omsorg och på de ställen sikten är skymd bör alternativa lösningar övervägas. ii) Hastighetsbegränsningen på bygdeväg bör som vara max 50 km/h. För att hastighetsbegränsningen inte ska överskridas bör skyltning i kombination med övervakning och/eller infrastrukturåtgärder övervägas för att även minska hastighetsöverträdelserna. iii) Införandet av bygdeväg bör förankras hos lokalbefolkningen och föregås av informationsinsatser så att alla vet vilka regler som gäller. iv) En enkelriktad cykelbana/-fält på en väg med blandtrafik bör minst vara 120 cm i sidled från dess mittpunkt till banan för de motordrivna fordonen. v) Friktionsmätningar bör kopplas till förarens upplevelse av väggrepp. vi) Det behöver utvecklas en mätmetod/protokoll för friktion där mätskräckan ≥ 1 m i olika nivåer av väta på vägbanan som kan tillämpas vid exempelvis olycksdrabbade vägavsnitt samt även kopplas till ”tillfälliga” lagningar av vägbanan.

TRÄFFA OSS


14
nov

Workshop: Goda exempel för en ökad andel kollektivtrafik

K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik), Lunds universitet och VTI ordnar en gemensam halvdagsworkshop kring goda exempel för en ökad kollektivtrafik i regioner och kommuner. Under workshopen presenteras resultat från forskningsprojektet "Modeller...
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallinn, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.

SENASTE NYTT


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.