Hjulburna oskyddade trafikanter på landsväg

Ladda ner

Bakgrunden till denna samling av tre delstudier; 1) Bygdeväg, 2) Hur nära är nära? och 3) Portabla friktionstestare (PFT) för motorcyklar (MC), är att belysa eventuella problem som hjulburna, oskyddade trafikanter har på svenska landsvägar. Delstudierna 1 och 2 handlar om cyklister på landsvägar medan delstudie 3 handlar om motorcyklister. Delstudie 1 är en enkätstudie om en ny vägutformning, s.k. bygdeväg. Delstudie 2 är en experimentell studie som belyser frågan om bredden på en cykelbana/-fält från cyklistens perspektiv. Delstudie 3 är friktionsmätningar genomförda på ett mätningssätt som är mer anpassad till motorcyklisters situation. De tre delstudierna mynnade tillsammans ut i följande rekommendationer: i) Sträckor som utformas till bygdeväg bör väljas med stor omsorg och på de ställen sikten är skymd bör alternativa lösningar övervägas. ii) Hastighetsbegränsningen på bygdeväg bör som vara max 50 km/h. För att hastighetsbegränsningen inte ska överskridas bör skyltning i kombination med övervakning och/eller infrastrukturåtgärder övervägas för att även minska hastighetsöverträdelserna. iii) Införandet av bygdeväg bör förankras hos lokalbefolkningen och föregås av informationsinsatser så att alla vet vilka regler som gäller. iv) En enkelriktad cykelbana/-fält på en väg med blandtrafik bör minst vara 120 cm i sidled från dess mittpunkt till banan för de motordrivna fordonen. v) Friktionsmätningar bör kopplas till förarens upplevelse av väggrepp. vi) Det behöver utvecklas en mätmetod/protokoll för friktion där mätskräckan ≥ 1 m i olika nivåer av väta på vägbanan som kan tillämpas vid exempelvis olycksdrabbade vägavsnitt samt även kopplas till ”tillfälliga” lagningar av vägbanan.

TRÄFFA OSS


23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
9-11
okt

European Transport Conference 2019

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat frakt och logistik på den årliga konferensen.

SENASTE NYTT


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.