Godstransporter och samhällsekonomiska kalkyler

Ladda ner

Flera av de senaste vintrarna har varit problematiska för svenska godstransporter. Den efterföljande diskussionen handlar om hur väl godstransporter fångas i de samhällsekonomiska kalkylerna för infrastrukturinvesteringar och underhåll. Röster har höjts för att det finns stora brister och att viktiga godstransportrelaterade investeringar är undervärderade i kalkylerna. Föreliggande skrift avser att ge en översikt av hur väl nyttor och kostnader relaterade till godstransporter avspeglas i de samhällsekonomiska kalkylerna. Sverige har en lång tradition och en välutvecklad metodik för att nyttja samhällsekonomiska kalkyler i den statliga infrastrukturplaneringen. Svensk infrastruktur finansieras primärt av staten, vilket medför att kopplingen mellan köpare och säljare inte blir lika tydlig som på en vanlig marknad. Det är upp till politikerna att bedöma medborgarnas och företagens efterfrågan på och potentiella nytta av transporter för att sedan bygga och underhålla infrastrukturen. Den samhällsekonomiska kalkylen är ett verktyg för att säkerställa ett effektivt nyttjande av skattemedel. Konkret handlar det om att kvantifiera nyttan för samhället av en infrastrukturinvestering och ställa den mot kostnaden. Överstiger nyttan kostnaderna så är det samhällsekonomiskt motiverat att genomföra en åtgärd. Metodiken ger också möjlighet att jämföra olika projekt med varandra i termer av samhällsekonomisk lönsamhet. De värden som används i beräkningarna fastställs av Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder inom transportområdet (ASEK). Trafikverket ansvarar för dessa kalkylvärden, transportprognoserna och effektsamband som också är nödvändiga för kalkylerna. En stor nyttopost i dessa kalkyler är tidsvinster, det vill säga att personer och gods kommer fram snabbare än tidigare tack vare en ny/förbättrad väg eller järnväg. För att fånga detta genomförs studier som i grund och botten handlar om hur personer/företag värderar att de/godset kommer fram tidigare. Hur mycket pengar är man villig att betala för att sänka transportiden med till exempel en timme? Det är rimligt att betalningsviljan skiljer sig åt för personer, resande i eller utanför tjänsten, och företag som köper eller genomför godstransporter. Diskussionen efter de problematiska vintrarna har dock handlat om hur företagens värdering av en tillförlitlig och robust infrastruktur avspeglas i kalkylerna. Begreppet tillförlitlighet gällande den samhällsekonomiska kalkylen handlar om att undvika förseningar och inställda tåg, det vill säga att man ska kunna lita på att transporterna går som planerat.

TRÄFFA OSS


25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.
2
maj

Seminarium samhällskostnader och flygbuller

VTI bjuder in till ett seminarium 2 maj 2018. Samuel Lindgren, VTI, presenterar en uppsats som syftar till att skatta sambandet mellan huspriser och buller från flygtrafik samt att diskutera dess implikationer för hushållens betalningsvilja för minskade...
9
maj

Avslutningsseminarium för forskningsprojekt om...

VTI driver ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt kallat Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel. Projektet finansieras av Energimyndigheten och avslutas i juni 2018. Vi genomför den 9 maj ett avslutningsseminarium  för att...

SENASTE NYTT


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se