Future scenarios for self-driving vehicles in Sweden

Ladda ner
Anna Pernestål Brenden
Lars-Göran Mattsson

The question is not if, but rather when SDVs will be common on our streets and roads, and if they will change our way of living, and if so, how? As we are in a potential mobility shift, and decisions made today will affect the future development, understanding possibilities and challenges for the future is important for many stakeholders. To this end a scenario-based future study was performed to derive a common platform for initiation of future research and innovation projects concerning SDVs in Sweden.

A motivation for the study is to shed light on how demography, geography and political landscape can affect the development of new mobility services. Since there are many different forces that drive the development, often uncertain and sometimes in conflict with each other, a scenario planning approach was chosen. The work has been performed by an expert group and a smaller analysis team.

The expert group has involved nearly 40 persons from 20 transport organizations, including public authorities, lawyers, city planners, researchers, transport service suppliers, and vehicle manufacturers. The expert group met three times, each time focusing on a specific theme:

  1. trend analysis,
  2. defining scenario axes of uncertainty, and
  3. consequence analysis.

The uncertainties that were identified as most important for the development of SDVs in Sweden are:

  1. whether the sharing economy becomes a new norm or not, and
  2. whether city planners, authorities and politicians will be proactive in the development of cities and societies or not, especially regarding the transportation system.

This led to four scenarios:

  1. “Same, same but all the difference” – a green, individualistic society,
  2. “Sharing is the new black” – a governmentally driven innovation society based on sharing,
  3. “Follow the path” – an individualistic society based on development in the same direction as today, and
  4. “What you need is what you get” – a commercially driven innovation society where sharing is a key.

In the paper, we describe the scenarios and the process to derive them in more detail. We also present an analysis of the consequences for the development of SDVs in the four scenarios, including predictions concerning pace of development, level of self-driving, fleet size, travel demand and vehicle kilometers travelled. The paper also includes a discussion and comparison with other studies on the development of SDVs in the US, Europe and Asia.

TRÄFFA OSS


14
nov

Workshop: Goda exempel för en ökad andel kollektivtrafik

K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik), Lunds universitet och VTI ordnar en gemensam halvdagsworkshop kring goda exempel för en ökad kollektivtrafik i regioner och kommuner. Under workshopen presenteras resultat från forskningsprojektet "Modeller...
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallinn, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.

SENASTE NYTT


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.