Fräst asfaltgranulat som bärlager i gångbanor: försök i Stockholm - lägesrapport 2002

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

I notatet redovisas fem försök med återvinning av asfaltmassor där fräst

asfaltgranulat använts som bärlagermaterial i gångbanor. Sammanlagt ingår 17

prov- eller referenssträckor i undersökningarna. Asfaltgranulat har ersatt

bärlagergruset och/eller AG-lagret. Referenserna utgörs av sträckor med

konventionell uppbyggnad för GC-vägar i Stockholm, det vill säga

bärlagergrus, AG och ABT eller bärlagergrus, AG, sättsand och betongplattor.

För att utvärdera de olika konstruktionernas styrka (bärighet, styvhet) har

stor vikt lagts på bärighetsmätningar med fallvikt. Ett av kriterierna för

utvärdering är krökningsradien som beskriver påkänningarna i de övre lagren

av konstruktionen. Bärigheten kan för konstruktioner med asfaltgranulat öka

med tiden, bland annat av trafikens efterpackning och om materialet häftar

ihop, vilket kan ske under sommaren. Om vatten tränger in i konstruktionen

kan en försämring ske. Vid jämförande fältstudier måste även de underliggande

lagrens beskaffenhet beaktas eftersom påkänningarna på de övre lagren

påverkas av styvheten i undergrunden.

I många fall uppvisade provsträckorna med asfaltgranulat som obundet bärlager

motsvarande eller bättre bärighet än referenserna med naturmaterial.

Krökningsradierna varierade beroende på konstruktionens ålder, asfaltens och

granulatets tjocklek. På några sträckor kan underliggande lager eller

undergrundens beskaffenhet ha påverkat resultatet. I många fall har

bärigheten ökat under de första åren och ibland betydligt. I de fall

konstruktionen blivit för svag har bärigheten i de övre lagren minskat med

tiden. Enligt mätningarna från höstarna 2001 och 2002 låg krökningsradien

mellan 34-162 m för de olika sträckorna. Sannolikt har packningsinsatsen vid

utförandet haft en stor inverkan på resultatet. Det är ibland svårt att

använda tunga vältar när gångbanor skall åtgärdas och möjligheterna till

vibrering är begränsade. Bärigheten i konstruktioner med fräst asfaltgranulat

verkar dock i de flesta fall vara tillräcklig och i nivå med eller bättre än

bärlagergrus.

Det fanns vissa sträckor med enbart asfaltgranulat och ABT som hade högre

bärighet än referensen med förstärkningslager av naturmaterial, AG och ABT.

På en del ställen var resultatet det motsatta med bättre bärighet för

referensen. På en sträcka som har 3 cm asfalt och 20 cm asfaltgranulat var

bärigheten god trots den tunna beläggningen. En orsak till skillnaderna i

resultaten kan till exempel vara att kvaliteten på utförandet varierat,

skillnader mellan asfaltgranulaten och att beläggningstjockleken avviker mot

det nominella.

Asfaltgranulatets totala lagertjocklek eller det utlagda lagrets tjocklek

verkar inte ha påverkat bärigheten i någon bestämd riktning.

Lagertjocklekarna varierade mellan 80-250 mm. Enligt treaxialprovningarna är

det främst stabilitetsegenskaperna (risken för spårbildning) och inte

styvheten som påverkas av lagertjockleken.

Uppföljningarna har hittills visat att asfaltgranulat verkar vara lämpligt

som bär- eller förstärkningslager på gång- och cykelvägar ur lastfördelande

synpunkt. Risken för statiska laster från tunga fordon bör dock beaktas när

den här typen av material används eftersom materialet kan ha lägre stabilitet

än naturmaterial. Av den anledningen bör inte konstruktionen ha ett alltför

tunt lager av asfalt. Ett slitlager på 100 kg/m² rekommenderas.

Efterpackningen på en gång- eller cykelväg blir betydligt mindre än på en

gata/väg och därför hårdnar materialet inte till i samma utsträckning.

Mätningarna antyder dock att en viss härdning kan ske, vilket förutom en

bärighetstillväxt även bör förbättra materialets resistens mot permanenta

deformationer genom den förstyvning som lagret får.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar