Fräst asfaltgranulat som bärlager i gångbanor: försök i Stockholm - lägesrapport 2002

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

I notatet redovisas fem försök med återvinning av asfaltmassor där fräst

asfaltgranulat använts som bärlagermaterial i gångbanor. Sammanlagt ingår 17

prov- eller referenssträckor i undersökningarna. Asfaltgranulat har ersatt

bärlagergruset och/eller AG-lagret. Referenserna utgörs av sträckor med

konventionell uppbyggnad för GC-vägar i Stockholm, det vill säga

bärlagergrus, AG och ABT eller bärlagergrus, AG, sättsand och betongplattor.

För att utvärdera de olika konstruktionernas styrka (bärighet, styvhet) har

stor vikt lagts på bärighetsmätningar med fallvikt. Ett av kriterierna för

utvärdering är krökningsradien som beskriver påkänningarna i de övre lagren

av konstruktionen. Bärigheten kan för konstruktioner med asfaltgranulat öka

med tiden, bland annat av trafikens efterpackning och om materialet häftar

ihop, vilket kan ske under sommaren. Om vatten tränger in i konstruktionen

kan en försämring ske. Vid jämförande fältstudier måste även de underliggande

lagrens beskaffenhet beaktas eftersom påkänningarna på de övre lagren

påverkas av styvheten i undergrunden.

I många fall uppvisade provsträckorna med asfaltgranulat som obundet bärlager

motsvarande eller bättre bärighet än referenserna med naturmaterial.

Krökningsradierna varierade beroende på konstruktionens ålder, asfaltens och

granulatets tjocklek. På några sträckor kan underliggande lager eller

undergrundens beskaffenhet ha påverkat resultatet. I många fall har

bärigheten ökat under de första åren och ibland betydligt. I de fall

konstruktionen blivit för svag har bärigheten i de övre lagren minskat med

tiden. Enligt mätningarna från höstarna 2001 och 2002 låg krökningsradien

mellan 34-162 m för de olika sträckorna. Sannolikt har packningsinsatsen vid

utförandet haft en stor inverkan på resultatet. Det är ibland svårt att

använda tunga vältar när gångbanor skall åtgärdas och möjligheterna till

vibrering är begränsade. Bärigheten i konstruktioner med fräst asfaltgranulat

verkar dock i de flesta fall vara tillräcklig och i nivå med eller bättre än

bärlagergrus.

Det fanns vissa sträckor med enbart asfaltgranulat och ABT som hade högre

bärighet än referensen med förstärkningslager av naturmaterial, AG och ABT.

På en del ställen var resultatet det motsatta med bättre bärighet för

referensen. På en sträcka som har 3 cm asfalt och 20 cm asfaltgranulat var

bärigheten god trots den tunna beläggningen. En orsak till skillnaderna i

resultaten kan till exempel vara att kvaliteten på utförandet varierat,

skillnader mellan asfaltgranulaten och att beläggningstjockleken avviker mot

det nominella.

Asfaltgranulatets totala lagertjocklek eller det utlagda lagrets tjocklek

verkar inte ha påverkat bärigheten i någon bestämd riktning.

Lagertjocklekarna varierade mellan 80-250 mm. Enligt treaxialprovningarna är

det främst stabilitetsegenskaperna (risken för spårbildning) och inte

styvheten som påverkas av lagertjockleken.

Uppföljningarna har hittills visat att asfaltgranulat verkar vara lämpligt

som bär- eller förstärkningslager på gång- och cykelvägar ur lastfördelande

synpunkt. Risken för statiska laster från tunga fordon bör dock beaktas när

den här typen av material används eftersom materialet kan ha lägre stabilitet

än naturmaterial. Av den anledningen bör inte konstruktionen ha ett alltför

tunt lager av asfalt. Ett slitlager på 100 kg/m² rekommenderas.

Efterpackningen på en gång- eller cykelväg blir betydligt mindre än på en

gata/väg och därför hårdnar materialet inte till i samma utsträckning.

Mätningarna antyder dock att en viss härdning kan ske, vilket förutom en

bärighetstillväxt även bör förbättra materialets resistens mot permanenta

deformationer genom den förstyvning som lagret får.

TRÄFFA OSS


7
jun

CTR-dagen

Centrum för transportforskning, CTR, anordnar CTR-dagen 2018 torsdagen 7 juni 13:00-17:00, i "Nya Matsalen", Nymble, KTH i Stockholm.
13-14
jun

The 6th Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.
4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se