Frånfartskapacitet i cirkulationsplatser: effekter av korsande gång- och cykelflöden

Ladda ner
Amritpal Singh
Mikhail Bolbat

När det gäller bedömning av framkomlighet i korsningar finns ett behov av metodutveckling för beräkning av oskyddade trafikanters påverkan på fordonstrafiken och vice versa. Detta är speciellt viktigt i cirkulationsplatser eftersom fordonstrafiken som kör ut från en cirkulationsplats ska lämna företräde till korsande gång- och cykeltrafik vilket ibland skapar bakåtblockering av fordon in i cirkulationsplatsen. Den nuvarande kapacitetsberäkningsmetoden i Trafikverkets ”kapacitetsmanual”, TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter Trafikverkets metodbeskrivning för beräkning av kapacitet och framkomlighetseffekter i vägtrafikanläggningar, som finns implementerade i Capcal beaktar endast korsande gång och cykel (GC) trafikanter vid övergångsställen i tillfarter.

Denna rapport redovisar en studie med syfte att identifiera och undersöka metoder som kan beakta kapacitetsnedsättande effekter av korsande GC-trafik i cirkulationsplatser. Detta för att på sikt kunna överbrygga de brister som finns i den nuvarande metoden. Det är viktig att interaktioner mellan bilister och andra trafikanter ingår i den valda metoden. Den eller de metoder som är intressanta att studera vidare är de metoder som kan beakta korsande gång- och cykeltrafik i tillfart och frånfart i cirkulationsplatser. Dessutom måste den valda metoden beakta olika väjningsbeteende för fordon, gång- och cykeltrafik. Gap-acceptans (GAP) metoder har svårigheter när gång- och cykeltrafik beaktas i modellen på grund av varierande efterlevnad av företrädesregler.

Den genomförda litteraturstudien resulterade i fyra potentiella angreppssätt för att modellera effekter av korsande gång- och cykeltrafikanter i frånfarter i cirkulationsplatser. Ett av angreppssätten (Wu, 2001) har i olika utsträckning tillämpats för såväl japanska förhållanden (Kang och Nakamura, 2014, Kang et al., 2014) och tyska förhållanden (Wu och Brilon, 2017, Wu och Brilon, 2018). Av dessa två tillämpningarna av Wus teori är tillämpningen av Wu och Brilon (den så kallade konflikttekniken) den mest lovande och lämplig avseende bristerna i den nuvarande metoden i Capcal som identifierades.

TRÄFFA OSS


22
okt

TInnGO Multistakeholder forum

Forskare från VTI deltar i en session om intersektionella metoder för att förstå mobilitet.
4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.

SENASTE NYTT


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...