Framtidsscenarier för självkörande fordon på väg

Ladda ner
Anna Pernestål Brenden
Lars-Göran Mattsson

Utvecklingen inom tekniken för självkörande fordon går snabbt och många fordonstillverkare (GM, Ford, Toyota, BMW, Audi, VW med flera) anger att de kommer lansera ett fullt ut självkörande fordon på marknaden kring år 2020. Även om teknikutvecklingen har gått och kommer gå snabbt de närmaste åren finns stora frågetecken kvar kring hur de självkörande fordonen kommer tas emot av samhället, var de kommer få köra, om de kommer användas främst som privata eller delade fordon, hur trafik-, integritets- och cyber-säkra de kommer vara och upplevas som av användarna, och i vilken utsträckning de kommer påverka accepterad pendlingstid, färdmedelsval och inducerat bilresande.

Samtidigt påverkas de långsiktiga samhällsnyttorna med självkörande fordon inte främst av teknologiska framsteg utan mestadels av vilken roll de självkörande fordonen kommer få i vårt samhälle, det vill säga vilka effekter de får på trafiksystemet och samhällsplaneringen i stort. Det är därför viktigt att tidigt uppskatta möjliga framtidsscenarier för självkörande fordon. Utifrån dessa scenarier kan man sedan föra en diskussion kring hur regler och styrmedel bör användas för att största möjliga samhällsnytta ska uppnås.

Detta notat beskriver det arbete med framtidsscenarier för självkörande fordon som gjorts under vintern 2016/2017. En analysgrupp på fem personer1 har, med stöd av en expertgrupp för persontransporter som samlats för tre heldagsworkshops, arbetat fram både en säker utveckling mot 2030 och två osäkra axlar som lett fram till fyra möjliga scenarier för framtiden med självkörande fordon i Sverige. Med medverkan från 40 experter från 23 organisationer inom transportområdet är denna studie unik jämfört med tidigare scenario-arbeten kring utvecklingen för självkörande fordon, vilka byggt antingen på litteraturstudier eller expertworkshops med ett fåtal forskare.

TRÄFFA OSS


14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-10

Här är nycklarna till kommuners klimatomställning

Hur kan kommuner uppnå ett effektivare klimatomställningsarbete? Forskare från VTI och Linköpings Universitet har undersökt saken. Nyckelfrågor handlar bland annat om synen på klimatfrågan, samverkan nationellt och regionalt, interaktion med medborgare och privata aktörer.


2017-05-08

VTI utreder värdering av cyklingens hälsoeffekter

Att cykla, liksom alla annan fysisk aktivitet, ger positiva effekter för hälsan vilket innebär besparingar för samhället. Hur man värderar dessa hälsoeffekter i pengar ska nu utredas av VTI. Vill du veta mer kan du fråga oss på Cykelkonferensen där vi deltar 9-10 maj.


2017-05-04

VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar. EU-projektet CoExist startar nu för att förbereda städer och väghållare för införandet av självkörande fordon. VTI är största part i projektet.


2017-05-03

Många kör för fort i tätort – risk för oskyddade trafikanter

​För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-10

Svensk Cyklings opinionspris tilldelas cykelforskare Anna Niska

till Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens väg- och transportforskningsinstitut. Svensk...Årets pristagare heter Anna Niska. Hon är ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens...Källa: Cision Wire Sweden


2017-05-09

Minusgrader i maj så gör du med däcken

Hjort, som är forskningsledare på Förare och fordon, vti. Och det är skillnad på däck och däck, enligt Mattias Hjort....Mattias Hjort, forskningsledare på Förare och fordon, vti......Källa: Sveriges Radio