Förstudie angående möjligheterna att realisera en järnvägs-/spårvägssimulator

Ladda ner
Johan Förstberg

Med en körsimulator menas här en simulator för förare av järnvägs- eller annat spårburet fordon, där en bildskärm visar en bild över spårområdet med tillhörande signaler och omgivning. Simulatorn kan ha ett mer eller mindre realistiskt förarbord och ljudåtergivning. En fullt utbyggd simulator har även ett rörelsesystem, vilket medför att föraren får en realistisk känsla av att köra sitt fordon. Med en simulator för spårbunden trafik - SST - skapas möjligheter till nya forskningsområden inom Sverige. Dessa kan vara speciellt riktade mot samspelet mellan föraren och omvärlden, det vill säga den information han får från förarbord, säkerhetssystem (ATC), yttre signaler, ljud, m. m. Fördelen med en simulator är att den kan skapa realistiska bilder av järnvägsmiljön. Likaså kan spårvagnsmiljöer och andra kollektiva spårburna trafikmiljöer genereras. Olika säkerhetssystem kan simuleras eller kopplas till simulatorn.

Detta medför att det är lätt att träna eller forska på situationer som man med svårighet kan studera i verkligheten. Byte av förarbord och kringutrustning kan även ske relativt enkelt i en forskningssimulator. En förutsättning för att åstadkomma en bra simulator är att få till stånd ett gott samarbete mellan olika aktörer inom spårburen trafik, både på utbildningssidan och forskningssidan kring lokförarens situation. Dessa kan vara Banverket, Svensk Tågkompetens (utbildning i den existerande loksimulatorn i Mjölby), Bombardier (leverantör av signal- och säkerhetsutrustning), Branschföreningen för Tågoperatörerna, Avd. för människa-datorinteraktion vid Uppsala Universitet eller andra forskningscentra.

Utvecklingen av en SST bör ske i etapper. I etapp ett utvecklas simulatorer baserade på en PC och utan rörelsesystem men med programvara för simulering av järnvägsmiljö och förarbord. Denna tillämpning kan vara lämplig för utbildningsändamål etc. I etapp två konstrueras och byggs en fullständig körsimulator med rörelsesystemet baserad på VTI:s lastbilssimulator. I en tredje etapp kan dessa erfarenheter sedan användas för att uppgradera nuvarande loksimulator i Mjölby med ett digitalt genererat visuellt bildsystem och ett nytt styrsystem för rörelserna.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.