Förstudie angående möjligheterna att realisera en järnvägs-/spårvägssimulator

Ladda ner
Johan Förstberg

Med en körsimulator menas här en simulator för förare av järnvägs- eller annat spårburet fordon, där en bildskärm visar en bild över spårområdet med tillhörande signaler och omgivning. Simulatorn kan ha ett mer eller mindre realistiskt förarbord och ljudåtergivning. En fullt utbyggd simulator har även ett rörelsesystem, vilket medför att föraren får en realistisk känsla av att köra sitt fordon. Med en simulator för spårbunden trafik - SST - skapas möjligheter till nya forskningsområden inom Sverige. Dessa kan vara speciellt riktade mot samspelet mellan föraren och omvärlden, det vill säga den information han får från förarbord, säkerhetssystem (ATC), yttre signaler, ljud, m. m. Fördelen med en simulator är att den kan skapa realistiska bilder av järnvägsmiljön. Likaså kan spårvagnsmiljöer och andra kollektiva spårburna trafikmiljöer genereras. Olika säkerhetssystem kan simuleras eller kopplas till simulatorn.

Detta medför att det är lätt att träna eller forska på situationer som man med svårighet kan studera i verkligheten. Byte av förarbord och kringutrustning kan även ske relativt enkelt i en forskningssimulator. En förutsättning för att åstadkomma en bra simulator är att få till stånd ett gott samarbete mellan olika aktörer inom spårburen trafik, både på utbildningssidan och forskningssidan kring lokförarens situation. Dessa kan vara Banverket, Svensk Tågkompetens (utbildning i den existerande loksimulatorn i Mjölby), Bombardier (leverantör av signal- och säkerhetsutrustning), Branschföreningen för Tågoperatörerna, Avd. för människa-datorinteraktion vid Uppsala Universitet eller andra forskningscentra.

Utvecklingen av en SST bör ske i etapper. I etapp ett utvecklas simulatorer baserade på en PC och utan rörelsesystem men med programvara för simulering av järnvägsmiljö och förarbord. Denna tillämpning kan vara lämplig för utbildningsändamål etc. I etapp två konstrueras och byggs en fullständig körsimulator med rörelsesystemet baserad på VTI:s lastbilssimulator. I en tredje etapp kan dessa erfarenheter sedan användas för att uppgradera nuvarande loksimulator i Mjölby med ett digitalt genererat visuellt bildsystem och ett nytt styrsystem för rörelserna.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.