I samband med ombyggnaden av E4 och väg 90 i Ångermanland har returasfalt
använts till beläggningen (bärlager) på väg 90, etappen Lunde-Gustavsvik.
Returasfalten kom från gamla E4:an där ca 80.000 ton gamla beläggningsmassor
togs bort när vägen smalnades av. Den teknik som valdes för
återvinningsmassorna
var halvvarm återvinning i verk med inblandning av mjukbitumen.
Andelen returasfalt i massorna blev ca 90 % eftersom ca 10 % stenmaterial
tillsattes.
Provvägen består av en referenssträcka med konventionell varmmassa (AG),
två provsträckor med halvvarm återvinning, en ordinarie beläggning med
halvvarm återvinning och en provsträcka med kall återvinning. Bindemedlet i
de
halvvarma sträckorna är mjukbitumen med varierande viskositet. I sträckan med
kall återvinning består bindemedlet av en ny typ av emulsion baserad på
hårdare
bitumen. I samtliga fall avser försöket bärlagermassor som lades i tre lager
(15 cm).
Provsträckorna lades hösten 1998. Bärlagret låg öppen för trafik under det
första året och belades först hösten 1999 med bindlager av ABT-massor.
Sommaren 2000 lades slutligen slitlagret som var en tunnskiktsbeläggning.
Denna
rapport behandlar de uppföljningar som har utförts på provvägen mellan hösten
1999 och till och med 2001.