Försök med frästa räfflor för att öka trafiksäkerheten: – förstudie avseende motorväg och 2+1-väg

Ladda ner

Det finns all anledning att förvänta sig att frästa räfflor på vägrenen på E4

söder

om Jönköping har en positiv effekt när det gäller att minska antalet olyckor

och

skadade.

Analyser av olyckor som inträffat på den 7 mil långa motorvägssträckan under

januari 1998 till och med december 1999 (dvs. före det att räfflor frästes)

visar att

vägsträckan i stort sett har samma antal olyckor som en normal

motorvägssträcka.

Däremot är antal skadade, liksom antal svårt skadade eller dödade fler än på

en

genomsnittlig motorväg. Mönstret är likartat även om man väljer att bara

analysera singelolyckor eller singelolyckor med avkörning till höger

(”AHS”-olyckor).

Befintliga olycksrapporter och trafikmålsanteckningar har studerats och det

visar sig att för ca 50% av AHS-olyckorna och även för ca 50% av de skadade i

AHS-olyckorna bedöms räfflad vägren ha kunnat bidra med en positiv effekt.

Detta är resultat som väl stämmer överens med amerikanska erfarenheter.

Sett över samtliga inträffade singelolyckor och däri skadade personer bedöms

räfflad vägren ha kunnat påverka ca 25% av fallen positivt. Eftersom

singelolyckor

svarar för en stor del av olyckorna på motorväg innebär detta att ca

15-20% av alla olyckor och skadade skulle ha kunnat påverkas positivt av

åtgärden.

Nollvisionsslingan (Rv44) med 2+1, mitträcke och frästa räfflor

Studier av antal olyckor på vägar av typ 2+1 med mitträcke visar att det sker

fler

olyckor på denna typ av vägar jämfört med före ombyggnad. En stor del av

olyckorna är räckespåkörningar. För att minska antalet räckespåkörningar har

ett

försök gjorts som innebär att räfflor har frästs på ca. 0,75–1 m avstånd på

ömse

sidor om mitträcket. Detta för att uppmärksamma förare på närheten till

räcket.

En analys av de olyckor som inträffat på vägsträckan under 1991 till och med

1999 (dvs. under en period före det att vägen byggdes om till en 2+1-väg med

räcke och räfflor) visar att det faktiska antalet polisrapporterade olyckor

liksom

totala antalet skadade var mindre än på en normal motsvarande väg. Antalet

svårt

skadade eller dödade var däremot nära nog exakt som förväntat. Detsamma

gäller

även antalet dödade.

En genomgång av olycksrapporter och trafikmålsanteckningar för samtliga

olyckor 1991-–1999 visar att i 16 stycken (26%) av olyckorna har ett fordon

kommit över på fel sida av vägen. Av dessa var 7 singelolyckor, 6

mötesolyckor,

2 omkörningsolyckor och 1 fotgängarolycka.

Om antalet mitträckespåkörningar blir lika många som vid tidigare studier av

motsvarande vägar utan räfflor, så innebär detta drygt 30

mitträckespåkörningar

på sträckan under ett år. Därmed finns det all anledning att förvänta sig

positiva

effekter av räfflorna i form av minskat antal mitträckespåkörningar.

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.