Försök med frästa räfflor för att öka trafiksäkerheten: – förstudie avseende motorväg och 2+1-väg

Ladda ner

Det finns all anledning att förvänta sig att frästa räfflor på vägrenen på E4

söder

om Jönköping har en positiv effekt när det gäller att minska antalet olyckor

och

skadade.

Analyser av olyckor som inträffat på den 7 mil långa motorvägssträckan under

januari 1998 till och med december 1999 (dvs. före det att räfflor frästes)

visar att

vägsträckan i stort sett har samma antal olyckor som en normal

motorvägssträcka.

Däremot är antal skadade, liksom antal svårt skadade eller dödade fler än på

en

genomsnittlig motorväg. Mönstret är likartat även om man väljer att bara

analysera singelolyckor eller singelolyckor med avkörning till höger

(”AHS”-olyckor).

Befintliga olycksrapporter och trafikmålsanteckningar har studerats och det

visar sig att för ca 50% av AHS-olyckorna och även för ca 50% av de skadade i

AHS-olyckorna bedöms räfflad vägren ha kunnat bidra med en positiv effekt.

Detta är resultat som väl stämmer överens med amerikanska erfarenheter.

Sett över samtliga inträffade singelolyckor och däri skadade personer bedöms

räfflad vägren ha kunnat påverka ca 25% av fallen positivt. Eftersom

singelolyckor

svarar för en stor del av olyckorna på motorväg innebär detta att ca

15-20% av alla olyckor och skadade skulle ha kunnat påverkas positivt av

åtgärden.

Nollvisionsslingan (Rv44) med 2+1, mitträcke och frästa räfflor

Studier av antal olyckor på vägar av typ 2+1 med mitträcke visar att det sker

fler

olyckor på denna typ av vägar jämfört med före ombyggnad. En stor del av

olyckorna är räckespåkörningar. För att minska antalet räckespåkörningar har

ett

försök gjorts som innebär att räfflor har frästs på ca. 0,75–1 m avstånd på

ömse

sidor om mitträcket. Detta för att uppmärksamma förare på närheten till

räcket.

En analys av de olyckor som inträffat på vägsträckan under 1991 till och med

1999 (dvs. under en period före det att vägen byggdes om till en 2+1-väg med

räcke och räfflor) visar att det faktiska antalet polisrapporterade olyckor

liksom

totala antalet skadade var mindre än på en normal motsvarande väg. Antalet

svårt

skadade eller dödade var däremot nära nog exakt som förväntat. Detsamma

gäller

även antalet dödade.

En genomgång av olycksrapporter och trafikmålsanteckningar för samtliga

olyckor 1991-–1999 visar att i 16 stycken (26%) av olyckorna har ett fordon

kommit över på fel sida av vägen. Av dessa var 7 singelolyckor, 6

mötesolyckor,

2 omkörningsolyckor och 1 fotgängarolycka.

Om antalet mitträckespåkörningar blir lika många som vid tidigare studier av

motsvarande vägar utan räfflor, så innebär detta drygt 30

mitträckespåkörningar

på sträckan under ett år. Därmed finns det all anledning att förvänta sig

positiva

effekter av räfflorna i form av minskat antal mitträckespåkörningar.

TRÄFFA OSS


2
maj

Seminarium samhällskostnader och flygbuller

VTI bjuder in till ett seminarium 2 maj 2018. Samuel Lindgren, VTI, presenterar en uppsats som syftar till att skatta sambandet mellan huspriser och buller från flygtrafik samt att diskutera dess implikationer för hushållens betalningsvilja för minskade...
9
maj

Avslutningsseminarium för forskningsprojekt om...

VTI driver ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt kallat Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel. Projektet finansieras av Energimyndigheten och avslutas i juni 2018. Vi genomför den 9 maj ett avslutningsseminarium  för att...
16-18
maj

Road Safety on Five Continents (RS5C)

VTI arrangerar RS5C i Sydkorea i maj 2018.

SENASTE NYTT


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se