Försök med frästa räfflor för att öka trafiksäkerheten: – förstudie avseende motorväg och 2+1-väg

Ladda ner

Det finns all anledning att förvänta sig att frästa räfflor på vägrenen på E4

söder

om Jönköping har en positiv effekt när det gäller att minska antalet olyckor

och

skadade.

Analyser av olyckor som inträffat på den 7 mil långa motorvägssträckan under

januari 1998 till och med december 1999 (dvs. före det att räfflor frästes)

visar att

vägsträckan i stort sett har samma antal olyckor som en normal

motorvägssträcka.

Däremot är antal skadade, liksom antal svårt skadade eller dödade fler än på

en

genomsnittlig motorväg. Mönstret är likartat även om man väljer att bara

analysera singelolyckor eller singelolyckor med avkörning till höger

(”AHS”-olyckor).

Befintliga olycksrapporter och trafikmålsanteckningar har studerats och det

visar sig att för ca 50% av AHS-olyckorna och även för ca 50% av de skadade i

AHS-olyckorna bedöms räfflad vägren ha kunnat bidra med en positiv effekt.

Detta är resultat som väl stämmer överens med amerikanska erfarenheter.

Sett över samtliga inträffade singelolyckor och däri skadade personer bedöms

räfflad vägren ha kunnat påverka ca 25% av fallen positivt. Eftersom

singelolyckor

svarar för en stor del av olyckorna på motorväg innebär detta att ca

15-20% av alla olyckor och skadade skulle ha kunnat påverkas positivt av

åtgärden.

Nollvisionsslingan (Rv44) med 2+1, mitträcke och frästa räfflor

Studier av antal olyckor på vägar av typ 2+1 med mitträcke visar att det sker

fler

olyckor på denna typ av vägar jämfört med före ombyggnad. En stor del av

olyckorna är räckespåkörningar. För att minska antalet räckespåkörningar har

ett

försök gjorts som innebär att räfflor har frästs på ca. 0,75–1 m avstånd på

ömse

sidor om mitträcket. Detta för att uppmärksamma förare på närheten till

räcket.

En analys av de olyckor som inträffat på vägsträckan under 1991 till och med

1999 (dvs. under en period före det att vägen byggdes om till en 2+1-väg med

räcke och räfflor) visar att det faktiska antalet polisrapporterade olyckor

liksom

totala antalet skadade var mindre än på en normal motsvarande väg. Antalet

svårt

skadade eller dödade var däremot nära nog exakt som förväntat. Detsamma

gäller

även antalet dödade.

En genomgång av olycksrapporter och trafikmålsanteckningar för samtliga

olyckor 1991-–1999 visar att i 16 stycken (26%) av olyckorna har ett fordon

kommit över på fel sida av vägen. Av dessa var 7 singelolyckor, 6

mötesolyckor,

2 omkörningsolyckor och 1 fotgängarolycka.

Om antalet mitträckespåkörningar blir lika många som vid tidigare studier av

motsvarande vägar utan räfflor, så innebär detta drygt 30

mitträckespåkörningar

på sträckan under ett år. Därmed finns det all anledning att förvänta sig

positiva

effekter av räfflorna i form av minskat antal mitträckespåkörningar.

TRÄFFA OSS


22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.