Försök med frästa räfflor för att öka trafiksäkerheten: – förstudie avseende motorväg och 2+1-väg

Ladda ner
Ulf Brüde
Jörgen Larsson

Det finns all anledning att förvänta sig att frästa räfflor på vägrenen på E4

söder

om Jönköping har en positiv effekt när det gäller att minska antalet olyckor

och

skadade.

Analyser av olyckor som inträffat på den 7 mil långa motorvägssträckan under

januari 1998 till och med december 1999 (dvs. före det att räfflor frästes)

visar att

vägsträckan i stort sett har samma antal olyckor som en normal

motorvägssträcka.

Däremot är antal skadade, liksom antal svårt skadade eller dödade fler än på

en

genomsnittlig motorväg. Mönstret är likartat även om man väljer att bara

analysera singelolyckor eller singelolyckor med avkörning till höger

(”AHS”-olyckor).

Befintliga olycksrapporter och trafikmålsanteckningar har studerats och det

visar sig att för ca 50% av AHS-olyckorna och även för ca 50% av de skadade i

AHS-olyckorna bedöms räfflad vägren ha kunnat bidra med en positiv effekt.

Detta är resultat som väl stämmer överens med amerikanska erfarenheter.

Sett över samtliga inträffade singelolyckor och däri skadade personer bedöms

räfflad vägren ha kunnat påverka ca 25% av fallen positivt. Eftersom

singelolyckor

svarar för en stor del av olyckorna på motorväg innebär detta att ca

15-20% av alla olyckor och skadade skulle ha kunnat påverkas positivt av

åtgärden.

Nollvisionsslingan (Rv44) med 2+1, mitträcke och frästa räfflor

Studier av antal olyckor på vägar av typ 2+1 med mitträcke visar att det sker

fler

olyckor på denna typ av vägar jämfört med före ombyggnad. En stor del av

olyckorna är räckespåkörningar. För att minska antalet räckespåkörningar har

ett

försök gjorts som innebär att räfflor har frästs på ca. 0,75–1 m avstånd på

ömse

sidor om mitträcket. Detta för att uppmärksamma förare på närheten till

räcket.

En analys av de olyckor som inträffat på vägsträckan under 1991 till och med

1999 (dvs. under en period före det att vägen byggdes om till en 2+1-väg med

räcke och räfflor) visar att det faktiska antalet polisrapporterade olyckor

liksom

totala antalet skadade var mindre än på en normal motsvarande väg. Antalet

svårt

skadade eller dödade var däremot nära nog exakt som förväntat. Detsamma

gäller

även antalet dödade.

En genomgång av olycksrapporter och trafikmålsanteckningar för samtliga

olyckor 1991-–1999 visar att i 16 stycken (26%) av olyckorna har ett fordon

kommit över på fel sida av vägen. Av dessa var 7 singelolyckor, 6

mötesolyckor,

2 omkörningsolyckor och 1 fotgängarolycka.

Om antalet mitträckespåkörningar blir lika många som vid tidigare studier av

motsvarande vägar utan räfflor, så innebär detta drygt 30

mitträckespåkörningar

på sträckan under ett år. Därmed finns det all anledning att förvänta sig

positiva

effekter av räfflorna i form av minskat antal mitträckespåkörningar.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet