Fördröjningar och stigtider för gasmätningar med VTI:s avgasmätbil

Ladda ner
Ylva Matstoms

VTI har sedan länge en mätbil som specialutrustats för att mäta ett antal

motorberoende variabler under körning. Förutom temperatur i ett flertal

mätpunkter i motor och avgassystem mäts bränsleförbrukning, motorvarvtal,

lambda-värde (= förhållandet mellan bränsle och syretillförsel)

och emissioner med god precision. Temperatur, varvtal, lambda-värde och

bränsleförbrukning är storheter som i praktiken mäts momentant, det vill säga,

den eventuella fördröjningen mellan mätning och resultat är så kort att den, i

sammanhanget, saknar betydelse. Gasmätinstrumenten, å andra sidan, har en helt

annan karaktäristik. De har både en tydlig fördröjning samt stigtider som

varierar mellan de olika instrumenten. Vid mätning under konstanta

förhållanden har detta mindre betydelse då loggning av resultat inte påbörjas

förrän konstanta förhållanden uppnåtts. Vid körning i stadstrafik är å andra

sidan förhållandena sällan, eller aldrig, konstanta. I de fallen är det

väsentligt att ta hänsyn till mätuppställningens begränsningar. Under senare

år har intresset för att mäta i omgivningsluften i gaturummet ökat markant.

Därför har vi utvärderat emissionsinstrumentens prestanda att mäta i

omgivningsluft. I de fall bilen står stilla kan vi anta att vi har någorlunda

konstanta förhållanden (enstaka förbipasserande högemitterande fordon kan dock

ge upphov till kortvarigt kraftigt försämrad luftkvalitet). Om bilen å andra

sidan körs under mätningen kommer förhållandena att variera desto mer till

följd av att luftkvaliteten varierar i olika delar av gaturummet som en följd

av trafikintensitet, andra föroreningskällor, topografi, väderförhållanden och

gaturummets ventilation. Syftet med detta notat är att utvärdera

mätuppställningen så som den sitter monterad i VTI:s avgasmätbil med avseende

på tidsfördröjningar och stigtider för olika gaskomponenter. Utvärderingen har

gjorts för mätning både på avgaser och på omgivningsluft. Endast mätning av

gaser berörs i detta notat.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.