Förares tankar om framtida automatiserad bilkörning: en fokusgruppstudie

Ladda ner
Johan G Karlsson

Det man ofta avser med automatiserad körning är möjligheten att låta föraren överlåta en del- eller hela köruppgiften till fordonet själv. Det kan även handla om att fordonet själv ska kunna ta över kontrollen i en situation som föraren inte klarar av. Metoden diskussion i fokusgrupp har använts för att få en bred och omfångsrik beskrivning av hur förare kan resonera kring automatiserad körning. Fyra diskussioner genomfördes med totalt 28 deltagare. Deltagarna ombads att tänka i framtida (5-20 år) möjligheter. Frågeställningar som gavs var: Vad ser man framför sig? Finns det skäl att införa automatiserad körning? Vilka funktioner vill man ha? Finns det för- och nackdelar? Hur skulle man kunna tänka kring tillit/säkerhetsfrågor om man har en bil som kör av sig själv? Den första delen av diskussionen var mer generellt fokuserad på synpunkter på automatiserad körning. Sedan fick deltagarna se filmklipp som exemplifierade olika grader av automatiserad körning, och diskussionen handlade om reflektioner på dessa. Sist fick deltagarna fylla i en enkät för att fånga varje individs tankar och åsikter. Flera olika infallsvinklar belystes och ämnen i fokus var kopplat till vem automatiserad körning är till för och vem som har råd. En hel del av diskussionen handlade om säkerhet med lite olika infallsvinklar, till exempel om det medför en ökad hastighet, tekniska problem och om datasäkerhet. En oro var att framtidens förare tappar kunskap och att utbildning blir viktigt. När det gällde framtidens fordon var det inte helt självklart att det man ser framför sig är en bil som den ser ut idag. Frågor kring ansvar, lagar och förordningar diskuterades också. En lång lista med innovativa lösningar blev även utfallet från gruppernas diskussioner. När det gällde de helautomatiserade systemen så var deltagarna mer positivt inställda till system där föraren övervakar det som sker, än system där föraren kan ägna sig åt annat. Deltagarna var i allmänhet mer positivt inställda till system som finns idag, än till mer avancerade, framtida system. Generellt kunde det noteras att vissa förare ville ha automatik för de tråkiga långa körpassen (dvs. av komfortskäl), medan andra ville ha automatik för att klara av svåra körsituationer (dvs. av säkerhetsskäl). Båda dessa behov behöver sannolikt tillgodoses i framtiden.

TRÄFFA OSS


22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.
4
jun

ITS European Congress

Anna Anund, forskningschef på VTI, håller föredrag den 4 juni på konferensen om smart mobilitet och digitalisering av transporter.
9-12
jun

Global Public Transport Summit

UITP (International Association of Public Transport) bjuder in till Global Public Transport Summit 9-12 juni 2019. Konferensen, som arrangeras vart annat år, hålls den här gången i Stockholm. VTI deltar med en monter i konferensens utställning. 

SENASTE NYTT


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.