Förändringar inom den svenska förarutbildningen: delstudie 3: processutvärdering av kursplan B

Ladda ner

Den 1 mars 2006 infördes en ny kursplan för körkort B. En ny kursplan avsågs bland annat bli mer lättfattlig samt bidra till ökat engagemang och förnyelse hos de olika aktörerna i utbildningsprocessen. I den nya kursplanen finns också en större fokus på elevens självkännedom.

Den nya kursplanen grundar sig på den s.k. GDE-matrisen (Goals for Driver Education). I GDE-matrisen definieras de kompetenser som en förare ska ha för att vara trafiksäker. Matrisen visar bland annat hur bilkörningen är en process som även innebär ett samspel mellan förarens egna förmågor och motiv. 

Studiens syfte är att undersöka om det har skett förändringar av fokus i förarutbildningen sedan den nya kursplanen införts. 

Studien utgörs av fyra delstudier. Varje delstudie består av en för- och efterstudie, 2006 respektive 2008. Den första delstudien berör kursplanen, där den gamla och den nya kursplanen har innehållsanalyserats. I den andra delstudien är det undervisningsplaner (godkända planer gällande trafikskolornas undervisning) som har innehållsanalyserats. Den tredje delstudien består av observationer av teori- och körlektioner på fyra trafikskolor. Den fjärde delstudien innefattar intervjuer med nya körkortstagare. Vardera delstudien har analyserats med hjälp av GDE-matrisen. 

Resultaten visar att den nya kursplanen stämmer väl överens med GDE-matrisen, speciellt avseende självvärderingsaspekten. Detta gäller även undervisningsplanerna där självvärderingsaspekten tillkommit på ett tydligt sätt. Däremot visar observationsstudierna endast en mindre ökning av självvärderingsaspekter med avseende på teorilektionerna medan en motsvarande ökning för körlektionerna inte noterats. I övrigt har enligt observationerna inga större förändringar skett inom teori- respektive körlektioner före och efter införandet av den nya kursplanen. Inte heller intervjustudiens resultat visar på några större förändringar. Vidare märks inte heller någon ökning eller förändring av de olika aktörernas kreativitet och engagemang i och med den nya kursplanen. 

En förklaring till att inga större förändringar har skett kan vara att de olika aktörerna uppfattar den nya kursplanen som alltför allmän. En annan förklaring kan vara att det har gått för kort tid sedan den nya kursplanen genomfördes och att förändringar kan ses först om ett antal år. 

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.