Evaluation of speed reducing measures in Gothenburg

Ladda ner
Jörgen Larsson
Arne Carlsson

VTI has analysed the effects of implemented traffic safety measures, in particular with regards to the socio-economic effects of speed reduction measures taken within the urban area of Göteborg, 1990-2003. The calculations are based on the document “"Traffic accident development in Gothenburg, 1990 -2003”" (Lennart Adolfsson). Measures taken include speed bumps and similar speed reduction measures such as hour glass shaped indents on the road by public transport stops, and roundabouts. VTI was commissioned to review the document with focus on the reasonability of the expected reduction of fatalities and serious injuries, and the subsequent monetary evaluation of the above mentioned speed limiting measures. The socioeconomic saving for each SEK invested is estimated to equal approximately 40 SEK”. Estimates made by VTI show that the figure known as the cost effectiveness ratio, represent 3.7 MSEK per saved life in traffic safety cost, having taken into account discounted establishment costs and excluding increased travelling time and raised maintenance / running costs. It has been assumed that approximately 50 per cent of the reduced fatality and serious injury rate can be attributed to the implemented speed reduction measures. According to recommendations by ASEK 5 to calculate the establishment costs based on the 2010 price index, the equivalent figures are estimated at 5.2 MSEK per saved life based on attributing 50 per cent, respectively of the injury rate reduction to said measures. A financial ratio representing the socio-economic effect better is the Net Present Value Ratio (NPVR), as it takes taxes and charges into account. Estimates made by VTI also take running costs into account. However, due to the unavailability of primary data, cost estimates for increased travelling time were based on assumptions. Based on a depreciation period of 15 years for targeted traffic safety and environmental measures at a cost of capital rate of 3.5 per cent, NPVR = 21.7. This is a very high value.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-08-30

Unga upplever kollektivtrafik som ett positivt färdsätt

I en studie har VTI-forskare undersökt hur unga upplever kollektivtrafikresandet i Göteborg. Resultaten visar att de unga är positiva och vill fortsätta resa kollektivt. De ser resan som en form av avkoppling och vill gärna sitta ifred utan störningar.


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-01

Vetandets värld

Trafikforskarna Anna Anund och Björn Lidestam från statens väg- och transportforskningsinstitut och Linköpings universitet medverkar i programmet, liksom......Källa: Sveriges Radio


2017-08-29

Skyttedal: Höj farten på Linköpings vägar

alls, säger Andreas Tapani, forskningschef på vti (Statens väg- och transportforskningsinstitut)....kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare på vti. ......Källa: Linköping News