Evaluation of Adapted Passenger Cars for Drivers with Physical Disabilities

Ladda ner

Driving can provide independent and efficient mobility. However, according to the driving license directive (91/439/EEC) are persons with locomotor impairments are only allowed drive if their disabilities can be compensated. Compensation can be realised by vehicle adaptations. The directive provides meagre guidance on how vehicles should be adapted or how to verify that the compensatory requirements are fulfilled. This is a gap in the current process for licensing drivers with physical disabilities. Furthermore, the Swedish process from driver assessment to driver licensing and adaptation approval is complex, fragmented, and suffer from lack of communication between involved authorities. The objective of this thesis was to contribute to the development of a method to evaluate vehicle adaptations for driver with physical disabilities. The focus was on the evaluation of adaptations for steering, accelerating and braking. Three driving simulator experiments and one manoeuvre test with adapted vehicles were conducted. A group of drivers with tetraplegia driving with hand controls were compared to able-bodied drivers in the first experiment. Even if the drivers with tetraplegia had a longer brake reaction time they performed comparable to the able-bodied drivers. However, they spent more effort and were more tired in order to perform as well as the able-bodied drivers. It was concluded that the adaptation was not sufficient. An Adaptive Cruise Controller (ACC) was tested in the second experiment in order to find out if it could alleviate the load on drivers using hand controls. It was found that the ACC decreased the workload on the drivers. However, ACC systems need to be adjustable and better integrated. The results from the first two experiments were used to provide some guidelines for ACCsystems to be used by drivers with disabilities. The third experiment was preceded by a manoeuvre test with joystick controlled cars. The test revealed some problems, which were attributed to time lags, control interference, and lack of feedback. Four joystick designs were tested with a group of drivers with tetraplegia in the third experiment. It was concluded that time lags should be made similar to what is found in standard cars. Lateral and longitudinal control should be separated. Active feedback can improve vehicle control but should be individually adjusted. The experiments revealed that drivers with the same diagnose can be functionally very diverse. Thus, an adaptation evaluation should be made individually. Furthermore, the evaluation should include a manoeuvre test. Finally, it was concluded that the evaluation approach applied in the experiments was relevant but needs to be further developed.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se