En granskning av samhällsekonomiska kalkyler för farledsinvesteringar: investeringar i farleder till Göteborgs hamn, Norrköpings hamn och Gävle hamn

Ladda ner
Magnus Landergren
Johannes Österström

På uppdrag av Riksrevisionen har VTI utvärderat samhällsekonomiska kalkyler för farledsinvesteringar. Kalkylerna för farlederna in till Göteborgs hamn, Norrköpings hamn och Gävle hamn har analyserats utifrån ett övergripande jämförande och principiellt perspektiv. För farleden till Göteborgs hamn har en uppföljande samhällsekonomisk analys (ex post) genomförts.

Resultatet av de övergripande studierna pekar på att det finns ett antal principiella problem i de tre kalkylerna. Det saknas resonemang i de tre analyserna som syftar till att beskriva varför det är nödvändigt att genomföra dessa investeringar istället för andra eller mer begränsade insatser. Kalkylerna är inriktade på ett regionalt perspektiv snarare än analysen av den övergripande samhällsekonomiska nyttan. Vi konstaterar även att de metoder som används varierar en hel del mellan de tre kalkylerna och att analysen av grundläggande antaganden, så som fartygsstorlekens framtida utveckling, ibland är bristfällig.

Ex post-kalkylen för farledsinvesteringen till Göteborg pekar på att nyttorna av framförallt omlastningskostnaderna överdrevs i den ursprungliga kalkylen. Den samlade nyttan i vår kalkyl sjunker därför till 3,3 miljarder kronor från den ursprungliga kalkylens 8,3 miljarder. Samtidigt har dock investeringskostnaderna sjunkit till 0,9 miljarder kronor från de förväntade 2,34 miljarder kronor. Sammantaget ger detta att nettonuvärdeskvoten förändras till 2,7 från den ursprungliga på 2,6.

TRÄFFA OSS


4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.
5
nov

ICSC webbinarium: Single bicycle crashes as a rising problem

Cykelcentrum och Lunds universitet anordnar ett webbinarium på ämnet singelcykelolyckor som ett växande problem.
19
nov

Jämställdhet i nationell transportplan

Nätverket Jämställdhet i transportsektorn anordnar ett webbinarium om jämställdhet i nationell transportplan. Vid seminariet deltar bland andra Lena Levin, forskningsledare VTI, tillsammans med Aná Gil Sola, biträdande lektor Göteborgs universitet och pratar...

SENASTE NYTT


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-28

Framtida koncept för hållbar mobilitet i städer demonstreras i nytt EU-projekt

I början av 2020 lanserades SHOW, ett EU-projekt som syftar till att demonstrera och utvärdera avancerade koncept för hållbar mobilitet i verkliga stadsmiljöer.


2020-10-27

Kunskap från Kina ska bidra till elektrifiering av svenska transportsystemet

Kina har en stark position som elbilsland och har på kort tid tagit snabba steg i elektrifieringen av transportsystem och sammankoppling med intelligenta och smarta städer. Ett nytt samarbete mellan Sverige och Kina ska bidra till ökad kunskap om...


2020-10-23

Körsimulatorer i utbildningen kan öka trafiksäkerheten

Forskare från VTI undersöker om körsimulatorer i förarutbildningen för B-körkort kan vara ett bra hjälpmedel vid utbildningen och även bidra till en tydligare och mer rättvis process vid förarprovet.


2020-10-22

45 miljoner till Mistra SAMS för forskning om vardagslivets resande

Forskningsprogrammet Mistra SAMS, som leds av VTI och KTH, tilldelas forskningsmedel för en andra fas med upp till 45 miljoner kronor över en kommande fyraårsperiod. För att fortsätta undersöka hur ett framtida mobilitetssystem kan se ut kommer programmet att...


2020-10-22

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.