Emissioner från bränder: Metoder, modeller och mätningar

Ladda ner
Anders Lönnermark
Jesper Axelsson
Marie Haeger-Eugensson
Anna Palm Cousins
Bengt Rosén
Håkan Stripple

Traditionellt har bränder förknippats med förluster av liv och egendom samt kostnader p g a produktionsavbrott, förlorade marknadsandelar etc. På senare tid har även miljöproblemen i samband med bränder uppmärksammats. Emissionerna från en brand kan bestå av ett stort antal ämnen av olika karaktär och med olika hälso- och miljöeffekter.

I den föreliggande rapporten beskrivs en metod för hur man kan bestämma emissionerna från en viss brand och hur dessa emissioner sprids. Arbetet har varit upplagt på ett sådant sätt att det har täckt in hela förloppet från en utvald typ av brand av en viss storlek till hur emissionerna från en sådan brand sprids till olika matriser (luft, mark och vatten). Resultatet kan ses som en metod för att angripa problem av detta slag. Målet har varit att dels identifierade olika faser som ingår i detta förlopp (identifiering av brandscenario,modellering av brandförlopp och brandplym, modellering av emissioner,spridningsmodellering, samt utvärdering av effekt på mottagare, totala utsläpp, etc.), dels att inom varje sådan fas identifiera viktiga parametrar och genom mätningar, beräkningar eller parametervariationer kvantifiera viktiga förhållanden. Detta innebär att rapporten kan användas både för att studera hela förloppet och för att studera detaljer kring specifika delar (de olika faserna, ingående modeller, etc.).

Inom ramen för projektet har brandförsök med elektronikskrot respektive bildäck genomförts. Försök med och utan släckning genomfördes och i samband med försöken provtogs och analyserades brandgaserna, släckvattnet och brandresterna. Emissionsmodeller för de i brandsammanhang mest relevanta emissionerna har utvecklats. Till grund för dessa modeller ligger dels resultaten från de nämnda brandförsöken, dels publicerade resultat från tidigare brandförsök. Dessutom har hänsyn tagits till befintlig kunskap om bildningsmekanismer för olika ämnen. Den utvecklade emissionsmodellen kan behöva kompletteras för att kunna representera ett specifikt objekt där kanske materialsammansättningen eller lagringssättet innebär att de brandförsök som modellen bygger på inte kan anses vara representativa.

TRÄFFA OSS


10
apr

Lunchseminarium i transportekonomi

Jonas Westin, forskare vid Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum) föreläser under rubriken "Effekter på regional tillgänglighet och samhällsekonomi till följd av Trafikverkets hastighetsöversyn". 
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.

SENASTE NYTT


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.