Emission of inhalable particles from studded tyre wear of road pavements: a comparative study

Ladda ner

Nya begränsningar för antal dubbar i dubbade däck infördes i Sverige och Finland 2013. Regelverket tillåter numera 50 dubbar per rullomkretsmeter. Alternativt kan däcken testas i en speciell slitagetest, så kallad over-run test, för att bli godkända. Detta har resulterat i att dubbdäck som följer regeln om antal dubbar per rullomkretsmeter, men också dubbdäck som klarar over-run testet, trots att de har betydligt fler dubbar, förekommer på marknaden. Over-run testet ska säkerställa att det testade däcket inte orsakar mer vägslitage än ett däck med max 50 dubbar per rullomkretsmeter. Då dubbdäck är en betydande källa till inandningsbara partiklar (PM10) i väg och gatumiljöer, är det av intresse att utreda skillnaden mellan de olika dubbdäcksvarianterna även ur partikelemissionssynpunkt. I föreliggande studie har partikelgenereringen från sju dubbdäck provats i VTI:s provvägsmaskin. Däcken har provats i 50 km/h i en statistiskt optimal sekvens under fyra testdagar där olika ordningar på däcken använts varje testdag. Halter (massa och antal) och storleksfördelningar har mätts under försöken, liksom omgivningsparametrar (temperaturer och luftfuktighet). I den statistiska analysen har partikeldata dels analyserats som konstanter och dels som beroende av såväl omgivnings- som däckspecifika parametrar. Resultaten visar att däcket med flest dubbar (190) genererar signifikant högre PM10-halter än övriga däck medan ett av däcken som följer dubbantalsbegränsningen och har 96 dubbar resulterar i signifikant lägre bildning av inandningsbara partiklar än övriga däck. Ökat antal dubbar ökar PM10, PM2.5 och antalskoncentrationen signifikant, medan ökad dubbkraft signifikant ökar koncentrationen av PM10 och PM2.5. Temperaturer i däck, beläggning och luft liksom luftfuktigheten har också en inverkan på partikelhalterna. Ett beräkningsexempel där relationerna mellan de testade dubbdäckens emissioner applicerades i en processbaserad emissionsmodell, i vilken dubbdäcksslitage ingår, (NORTRIP-modellen) visade att effekten av variationer i dubbdäcksslitage på såväl PM10-halter som på antalet överskridanden för det aktuella data-setet var betydande.

TRÄFFA OSS


5
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Välkommen till lunchseminarium med rubriken "The globalization of the airline industry" anordnat av VTI.  Siri Pettersen Strandenes, Norges handelshögskola, föreläser.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.
18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.

SENASTE NYTT


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...