Emission of inhalable particles from studded tyre wear of road pavements: a comparative study

Ladda ner

Nya begränsningar för antal dubbar i dubbade däck infördes i Sverige och Finland 2013. Regelverket tillåter numera 50 dubbar per rullomkretsmeter. Alternativt kan däcken testas i en speciell slitagetest, så kallad over-run test, för att bli godkända. Detta har resulterat i att dubbdäck som följer regeln om antal dubbar per rullomkretsmeter, men också dubbdäck som klarar over-run testet, trots att de har betydligt fler dubbar, förekommer på marknaden. Over-run testet ska säkerställa att det testade däcket inte orsakar mer vägslitage än ett däck med max 50 dubbar per rullomkretsmeter. Då dubbdäck är en betydande källa till inandningsbara partiklar (PM10) i väg och gatumiljöer, är det av intresse att utreda skillnaden mellan de olika dubbdäcksvarianterna även ur partikelemissionssynpunkt. I föreliggande studie har partikelgenereringen från sju dubbdäck provats i VTI:s provvägsmaskin. Däcken har provats i 50 km/h i en statistiskt optimal sekvens under fyra testdagar där olika ordningar på däcken använts varje testdag. Halter (massa och antal) och storleksfördelningar har mätts under försöken, liksom omgivningsparametrar (temperaturer och luftfuktighet). I den statistiska analysen har partikeldata dels analyserats som konstanter och dels som beroende av såväl omgivnings- som däckspecifika parametrar. Resultaten visar att däcket med flest dubbar (190) genererar signifikant högre PM10-halter än övriga däck medan ett av däcken som följer dubbantalsbegränsningen och har 96 dubbar resulterar i signifikant lägre bildning av inandningsbara partiklar än övriga däck. Ökat antal dubbar ökar PM10, PM2.5 och antalskoncentrationen signifikant, medan ökad dubbkraft signifikant ökar koncentrationen av PM10 och PM2.5. Temperaturer i däck, beläggning och luft liksom luftfuktigheten har också en inverkan på partikelhalterna. Ett beräkningsexempel där relationerna mellan de testade dubbdäckens emissioner applicerades i en processbaserad emissionsmodell, i vilken dubbdäcksslitage ingår, (NORTRIP-modellen) visade att effekten av variationer i dubbdäcksslitage på såväl PM10-halter som på antalet överskridanden för det aktuella data-setet var betydande.

TRÄFFA OSS


23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
9-11
okt

European Transport Conference 2019

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat frakt och logistik på den årliga konferensen.

SENASTE NYTT


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.