Emission of inhalable particles from studded tyre wear of road pavements: a comparative study

Ladda ner

Nya begränsningar för antal dubbar i dubbade däck infördes i Sverige och Finland 2013. Regelverket tillåter numera 50 dubbar per rullomkretsmeter. Alternativt kan däcken testas i en speciell slitagetest, så kallad over-run test, för att bli godkända. Detta har resulterat i att dubbdäck som följer regeln om antal dubbar per rullomkretsmeter, men också dubbdäck som klarar over-run testet, trots att de har betydligt fler dubbar, förekommer på marknaden. Over-run testet ska säkerställa att det testade däcket inte orsakar mer vägslitage än ett däck med max 50 dubbar per rullomkretsmeter. Då dubbdäck är en betydande källa till inandningsbara partiklar (PM10) i väg och gatumiljöer, är det av intresse att utreda skillnaden mellan de olika dubbdäcksvarianterna även ur partikelemissionssynpunkt. I föreliggande studie har partikelgenereringen från sju dubbdäck provats i VTI:s provvägsmaskin. Däcken har provats i 50 km/h i en statistiskt optimal sekvens under fyra testdagar där olika ordningar på däcken använts varje testdag. Halter (massa och antal) och storleksfördelningar har mätts under försöken, liksom omgivningsparametrar (temperaturer och luftfuktighet). I den statistiska analysen har partikeldata dels analyserats som konstanter och dels som beroende av såväl omgivnings- som däckspecifika parametrar. Resultaten visar att däcket med flest dubbar (190) genererar signifikant högre PM10-halter än övriga däck medan ett av däcken som följer dubbantalsbegränsningen och har 96 dubbar resulterar i signifikant lägre bildning av inandningsbara partiklar än övriga däck. Ökat antal dubbar ökar PM10, PM2.5 och antalskoncentrationen signifikant, medan ökad dubbkraft signifikant ökar koncentrationen av PM10 och PM2.5. Temperaturer i däck, beläggning och luft liksom luftfuktigheten har också en inverkan på partikelhalterna. Ett beräkningsexempel där relationerna mellan de testade dubbdäckens emissioner applicerades i en processbaserad emissionsmodell, i vilken dubbdäcksslitage ingår, (NORTRIP-modellen) visade att effekten av variationer i dubbdäcksslitage på såväl PM10-halter som på antalet överskridanden för det aktuella data-setet var betydande.

TRÄFFA OSS


14
nov

Workshop: Goda exempel för en ökad andel kollektivtrafik

K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik), Lunds universitet och VTI ordnar en gemensam halvdagsworkshop kring goda exempel för en ökad kollektivtrafik i regioner och kommuner. Under workshopen presenteras resultat från forskningsprojektet "Modeller...
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallinn, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.

SENASTE NYTT


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.